Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Judas (2004)

Judas Iskariot(Schaech). En beskjeden vinselger med et sterkt opprørsbehov. Judas er bitter over hvordan folket hans blir behandlet av de romerske undertrykkerne, og ønsker radikal handling. Når han hører rykter om at det er en frelser iblant dem, aner han at tiden er inne. Han oppsøker Jesus(Scarfe) fra Nazareth, den stillferdige profeten som forkynner kjærlighet, helbreder de syke og forstyrrer balansen i samfunnet.

Judas ønskes velkommen inn blant disiplene, og får umiddelbart dyp respekt for Jesus. Men snart oppstår det spenninger mellom dem. Mens Jesus bruker sine åndelige krefter og er imot vold, har Judas en mer fysisk taktikk i tankene. Med denne interessekonflikten og Judas økende sjalusi spisser situasjonen seg til. Og når myndighetene nærmer seg, drives Judas til det største tenkelige svik.

Skjebnen til Jesus besegles med et kyss.

Vurdering

3.67 av 2 stemmer

Fakta

1t 26min
Judas & Jesus
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Charles Robert Carner
Forfattere
Tom Fontana
Manusforfatter
Skuespillere
Mohamed Bastaoui
Messinger
Elliot Levey
Eliakim
Philip Dunbar
Kong Herodes
Omar Chenbod
Levitz
Mohamed Khayi
Skatteinnkrever
Said Bey
Win besøkende
Adil Abdelwahab
Barabbas
Produsenter
Marco Valerio Pugini
Sjefsprodusent
Tom Fontana
Sjefsprodusent
Ann Wingate
Produsent
Frank R. Desiderio
Sjefsprodusent
Annet
Paolo Biagetti
Produksjonsdesign
Bill Conti
Komponist
Michael Goi
Cinematografi
Raul Davalos
Redigering

Lignende filmer

Anmeldelser

Judas mørke liv i bilder

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

”Judas” er en Jesusfilm sett fra en mye oppdiktet Judasvinkel. Vi følger en ganske hippie type Jesus sammen med sine disipler og en stadig masende Judas som vil gjøre det hele på sin måte. Det hele starter med at faren til Judas blir korsfestet når Judas enda er en liten gutt og her forteller filmen hvor Judas hat mot romerne muligens stammer fra. Jesus er tross alt helt det motsatte av Judas planer noe filmer viser oss tydelig og klart.



Filmen gir oss en altfor menneskelig side av Jesus. Jesusrollen er sløv, slapp og hippieaktig uten noe preg av Guddommelig autoritet og flere av episodene Jesus er oppi blir etter min mening teite og dårlig fremstilt.

Selv om filmen preker omvendelse fra Johannes Døperens side så blir Jesu forkynnelse altfor utvannet og uten den autoritet man kunne ha fått over det hele. Kanskje det var slik Judas oppfattet forkynnelsen Hans? Hvem vet!

Allikevel går filmen litt langt i å dikte opp en Judashistorie som ikke har noen stor holdbarhet i det Bibelske ved å male en arrogant, strids og hevn lysten og kranglete Judas! Gjennom filmen får man et inntrykk av at Jesus inviterer Judas med i disippelskaren bare for å ha en å argumentere med for så å bli satt i dårlig lys.



Jesusrollen er også veldig tynn og en del av det Jesus sier motsier det Bibelens Jesus taler. Det første som vi ser av Jesus er at Han stormer tempelet og når Han så møter Judas gjennom denne hendelsen så virker det som om Han på en måte beklager at Han mistet besinnelsen i templet som om det Han gjorde var en feil og utenom Guds plan. Men saken er den at Jesu vrede var en ekte hellig vrede inspirert fra Gud!

Jesus hevder også i filmen at Han er dårlig med håndtering av penger og gir dermed det økonomiske ansvaret til Judas. Det finnes ingen bibelske holdepunkter for en slik påstand! Jeg tror heller at Jesus var lyteløs når det kom til det med penger og visste bedre enn noen annen hvordan man skulle håndtere det.

I filmen virker det også som om det er Judas som foreslår til Jesus å gi disiplene Guds makt til å gå ut å helbrede syke, drive ut demoner, vekke opp døde og forkynne Guds rike til menneskene slik det står i Matteus 10:8. I neste øyeblikk virker det som om Jesus tok imot dette forslaget og på en slags magisk måte så lar Ham disiplene få del i dette. Gjennom dette så ser vi også Judas forkynne vranglære med et totalt vrangbilde på Guds rike og hva det er.

Vi ser også når Jesus ifølge Bibelen skal henvende seg til Peter og si ”Gå bak meg Satan…” så henvender Han seg til alle disiplene her og sier det rett ut til dem alle.

Noe av det verste filmen famler med er noen av Jesu siste uttalelser på korset, nemlig: ”Min Gud, Min Gud hvorfor har du forlatt meg”. I filmen uttaler Jesus det på følgende måte: ”Min Gud, Min Gud dette var min skjebne”. Å forandre på noe så vesentlig som Jesu siste ord på korset er en ganske alvorlig og vågal ting å gjøre. Det hele ender i Jesu død og det mest fatale er at vi blir ikke vitne til noen oppstandelse i det hele tatt. Jesus dør og Judas dør, end of story!



Filmen har ikke verdens beste filmkvalitet. Bildet er helt ok, mens skuespillet og fremstillingen av både Judas og Jesus blir altfor dårlig og billig laget med replikker som fremstilles på en noe svak og kraftløs måte og faller ikke helt i god jord hos meg. Filmen bærer et ganske mørkt preg over seg med en skuffende og trist avslutning der man på en måte burde synes synd på Judas.



Filmen kan bære preg av en slags ”Bibelen” film kvalitet, men det er nok ikke samme selskap som står bak denne, men det kan være fordi filmen er blitt filmatisert på samme set der flere av ”Bibelen” filmene også er blitt filmatisert for å spare litt inn på budsjettet.

Filmen skuffer meg og setter ikke igjen noen merkbare eller oppbyggelige spor i mitt hjerte eller sinn. Unngå gjerne denne og se heller en annen Jesus film der Jesu budskap kommer klarere og tydeligere fram!
2.67 av 7 - -

Jordnært, Annerledes og Amerikansk

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Det første jeg tenkte når filmen kom i gang var hvor amerikansk alt var, alt fra personlighet til dialekt. Filmen er en av de få Bibelfilmer som er spilt inn i Amerika. Det gjør filmen lett å se, men ikke så veldig realistisk. Disiplene kan sees på som dagens mennesker, f.eks. i episoden der Judas foreslår å ta betalt for helbredelser over middagen, som fører til en liten diskusjon – men poenget, det er relevante problemstillinger vi møter i dag på en dagligdags måte, sammen med dagens personlighet hos dem så blir det lett å identifisere seg. Språket og de bibelske hendelsene er også gjort mer moderne og ikke strengt slik det står skrevet.



Helt fra begynnelsen møter vi en Judas som ikke helt er enig med Jesus i alt, rister hodet når han taler og snur seg bort når Jesus gjør noe som er imot Judas tanker om hva Jesus burde ha gjort. Han blir portrettert mer intellektuelt og tenkende enn de andre disiplene(siden han ikke er redd for å kritisere Jesus), og det er noen små hint til Judasevangeliet her og der(slik som at Judas og Jesus visste ganske lenge hvor de lå i terrenget), selv om jeg ikke synes på noen måte filmen baserer seg på den. Filmen er ofte mer en Jesusfilm med ekstra fokus på Judas enn en Judasfilm slik som i ”Close to Jesus: Judas” der Jesus er litt mer i kulissene, for vi følger den bibelske Jesushistorien helt fra begynnelsen til slutt og hvordan Judas reagerer og forandrer seg underveis. Slik får vi med et godt utvalg hendelser i evangeliene. Hadde filmen vært basert på Judasevangeliet som ikke enda var gjort allmenn kjent på tiden filmen ble laget, så ville det nok mer tydelig blitt tatt med ting som at Judas egentlig hadde rett, at Jesus fortalte ham hemmeligheter etc.



En del valg er gjort veldig godt i denne filmen både med tanke på historie men også kinematografi og ikke minst musikken er vakker. Men mye er og blir litt rart, og filmen skiller seg ut en del fra andre mer tradisjonelle bibelfilmer. Det gjør filmen lit vanskelig å bedømme for jeg vet ikke helt hva jeg skal vektlegge eller om jeg liker det eller ikke. Jeg tror jeg liker filmen litt mer enn det jeg ikke liker ved den fordi den er et friskt pust, litt kontroversiell, litt annerledes, men likevel fengende.
4.67 av 7 - -
0.53 sekunder