Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Levende Bibel: Matteusevangeliet (1993)

Det er år 62 etter Kristus, og den aldrende apostelen Matteus(Kiley) tenker tilbake på alle de underlige begivenhetene han var vitne til som ung mann. Slik rulles hele den fantastiske historien om Jesu(Marchiano) liv opp.

Opplev Jesu fødsel og dåp, de mektige undergjerninger, Jesu omsorg og medlidenhet, den grensesprengende forkynnelsen og den voksende konflikten med de religiøse partiene. Og se hvordan forræderiet, fornektelsen og smerten på korset blir forvandlet til glede over oppstandelsen.

Vurdering

4.33 av 1 stemme

Fakta

4t 19min
The Visual Bible: Matthew
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Forfattere
Johann Potgieter
Manusforfatter
Skuespillere
Kevin Smith
Johannes
Richard Kiley
Matteus som gammel
Patrick Mynhardt
Herodes Senior
Chris Truter
Herodes Junior
Marcel Van Heerden
Johannes Døperen
Produsenter
Chuck Bush
Produsent
Charles K. Robertson
Sjefsprodusent
Carole Prentice
Medprodusent
Ed Loratin
Medprodusent
Annet
Chuck Bush
Redigering
Ronelle Loots
Redigering
Sue Grealy
Komponist
Bruce Rudnick
Produksjonsdesign
Richard Fernandez
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

Bokstavelig talt fra Bibelen

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Her blir Matteusevangeliet, det første av evangeliene i Det Nye Testamentet, satt frem i live i ord for ord gjenfortelling fra kapittel 1-28. Vi er vitne til Jesu fødsel, Hans liv, død og oppstandelse slik Matteus forteller det i sitt evangelium om Jesus Kristus.



Filmen følger Matteusevangeliet ord for ord og klarer det godt. Det visuelle og måten ting blir sagt på er interessant og livlig tilrettelagt ut fra filmskapernes syn på historien. Når man filmatiserer en historie direkte fra boka, ord for ord, så trenger man allikevel noen tilleggselementer som gjør historien mer livlig. Jeg synes at filmskaperne går litt for bokstavelig til verks og den bokstaven synes jeg dreper noe av troverdigheten i selve filmen. Noen eksempler er at fortelleren avbryter ved å sitere de bibelstedene der det sies ”sa Jesus” eller ”utbrøt Peter” som om man ikke kan klare å se dette selv. En annen ting i samme gata er når Bibelen bare sier at Han ba en takkebønn, så kunne man for all del få sett Ham gjøre det, hvorfor ikke? Det virker som om man ikke har klart å skille mellom hvordan Boken forteller historien og hvordan man best mulig kan fortelle det gjennom film. Det hele kunne blitt like bibelsk troverdig hvis man hadde droppet noen av disse litterære elementene! Men har man bestemt seg for å følge en ordrett fortellerform og overføre det til film, så la gå, det fungerer tross alt til tider.



Som vi kan se så møter vi en livsglad Jesus i fabelaktig godt humor, samtidig som Han kan sørge og være streng når det gjelder. Her synes jeg også det kunne vært litt bedre balanse, selv om det fungerer store deler av filmen, og bedre enn i mange andre Jesus filmer.

Endelig fantes det også en Jesus film som faktisk praktiserer full neddykking når det kommer til dåp og dåpen til Jesus, og hvordan Han kommer opp av vannet er fint, ekstraordinært og vakkert laget.

Duesekvensen blir desverre ikke vist etter at Jesus reiser seg opp av vannet, kun fortalt i filmen. Slike ting og andre ting i filmen som kanskje er vanskelig å få festet på film virker å bli litt skyvet unna og erstattet med replikker.

Det er et pluss at filmen klarer å få fram budskapsmessige ting i evangeliet og det Jesus sa som omtrent ingen andre Jesus filmer har tatt fram, og det skal den ha!!

Det er fint at filmen viser bibelverstallene i høyre hjørne slik at man selv også kan følge med i sin egen bibel underveis noe som kan være nyttig og greit.

Jeg merket også hvor godt det passet å forkorte korsbærescenen slik det er gjort her, noe jeg merket meg at Matteus ikke forteller noe om i evangeliet sitt, kun at det var denne Simon fra Kyréne som gjorde det. Andre Jesus filmer, som ”The Passion of The Christ” får denne sekvensen til å virke lengre enn nødvendig. Her gjør denne Jesusfilm versjonen det bra og man får med det sentrale som dette Evangeliet vil fortelle oss!

Noen tenker at budskapet i filmen burde fått full pott på fiskeskalaen, og kanskje den burde det, men etter min mening så må budskapet kunne fremføres på en måte som gjør at publikum virkelig klarer å gripe fatt i det. Dette er selvfølgelig noe vanskelig å tilrettelegge og gjør at skuespillet ikke stadig er like fremdragende, selv om filmen når nye høyder fra og med kapittel 23!



Filmen skuffer kvalitetsmessig på flere områder. Den er bærer av noen vage og uklare bilder samtidig som den har en del dårlig skuespill og veldig teatralske kostymer og kulisser der også noen av replikkene faller i den kategorien i tilegg med dårlig dubbing og lyd.

Når Bibelen snakker om store folkemengder så forventer jeg å se større folkemengder enn det filmen får frem! Jeg forstår at dette ikke er noen storproduksjon, men allikevel, en film av denne sorten bør være realistisk for å ikke bli langtekkelig og kjedelig i lengden, og når scenene der over 5000 skal bli mettet kun viser seg å være maks en 4-500 hvis ikke mindre, så mister man noe av realitetspreget.

Et annet eksempel på dette er når det står at folkeskarene ropte ”Hosianna” så var det ikke bare et par stykker men folkeskarene. Tenk hvor mektig det hadde vært å fått høre mange rope det i samstemt kor?

Filmen sliter med effektene, for eksempel i hendelsen med fikentreet som er utrolig dårlig klipt og satt sammen og hele hendelsen får et amatørisk preg over seg.

Når filmen kommer til kapittel 23 og videre så vil jeg si at kvaliteten stiger et par hakk og det skal den ha! Da klarer man å følge med, for skuespillet får et mer personlig preg og blir et par hakk mer realistisk og gripende. En liten bug som skjer under korsfestelsen er når det blir mørkt over hele landet. Det står ikke at det blir lyst igjen like etterpå når Jesus henger på korset. Her kan man ha glemt seg litt bort når fortelleren Matteus vises i mellomtiden!

Musikken i filmen er ganske grei og det hele avsluttes med flott triumferende musikk, noe vi også får smakebiter av tidligere i filmen!



Hvis du ønsker å se en bokstavlig talt ordrett filmatisering av Jesu liv så vil jeg heller anbefale ”Levende Bibel: Johannesevangeliet” fremfor denne. Men jeg ønsker heller ikke skyve denne unna, for denne gir oss allikevel en side av Jesus som ikke blir like tydelig i nevnte film og vil også gi deg en del oppbyggelige og gode stunder selv om replikkene innimellom kan bli noe tafatt presentert.

DVD versjonen er dessverre VHS overført og man mister noe av det store preget man kunne fått hvis det utgivelsesmessig ble gjort noe mer profesjonelt.

Ellers finnes det tilgjengelig en likedann versjon av Apostlenes gjerninger som er verdt en titt.
4.33 av 7 - -
0.61 sekunder