Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

The Judas Project (1990)

Sett med bakgrunn av en moderne verden, skildrer denne filmen betydningsfulle serier av hendelser som tok sted rundt de tre siste årene i livet til Kristus.

Isteden for et møte med sine bibelske fiender som Jesus fra Nasaret møtte på for 2000 år siden, så blir Jesse(O'Banion), den Kristus-lignende figuren i denne filmen, konfrontert med de politiske, intellektuelle og pseudo-religiøse figurene av dette moderne samfunnet som prøver å manipulere, kontrollere og ødelegge Ham.

Vurdering

2.33 av 1 stemme

Fakta

1t 37min
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
James H. Barden
Forfattere
James H. Barden
Manusforfatter
Skuespillere
Richard Herd
Arthur Cunningham
Jeff Corey
Poneras
John O'Banion
Jesse
J. Michael Hunter
Andy
Ramy Zada
Judas
Gerald Gordon
Jackson
Steven Anderson
Jakob
Richard Arnold
Johannes
Ari Barak
DeCarmo
Nancy Duerr
Judith Childs
Produsenter
James H. Barden
Sjefsprodusent
Ervin Melton
Produsent
James Nelson
Produsent
Edward A. Teraskiewicz
Sjefsprodusent
Fred Wardell
Medprodusent
Annet
James H. Barden
Komponist
Bryan England
Cinematografi
Noreen Zepp
Redigering
Philip Dean Foreman
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

Noe lettfordøyd og enkel

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Hva kom før den norske amatørfilmen ”Asfaltevangeliet”? Jo, det var ”The Judas Project” som tar for seg filmens Jesus figur, nemlig Jesse, som ydmykt trer frem som Messias, samler sine disipler, helbreder syke og krøplinger, forkynner kjærlighet, taler imot politisk hykleri og viser menneskene hvem Han er.

Dette er James H. Bardens tolkning om hvordan Jesus ville ha vært hvis Han kom til verden engang i moderne tids USA, istedenfor 2000 år siden i Israel.



Dette er et ærlig og kreativt forsøk på å bringe frem Jesu budskap til en verden i nød. Filmen sliter allikevel litt med å tilpasse seg dagens samfunn sammenlignet med de Bibelske hendelser, og troverdigheten synker litt drastisk både budskaps- og kvalitetsmessig.

Det er vanskelig å gjenskape en 2000år gammel historie til en moderne tids gjenfortelling og det skal være lov å ta seg noen friheter.

Jeg føler at Jesusfiguren her mangler noe av sitt Guddommelige Jeg på måten Han blir framstilt og tolket. Filmen inneholder nok noen ganske så klare ubibelskheter. En av tingene jeg virkelig reagerte på var at Jesus sier at Han må til helvete for å forkynne frihet til fangene der, en forståelse som sikkert noen har, men ifølge Bibelen så sies det at Han gikk ”…og forkynte for åndene som var i forvaring, de som tidligere var ulydige den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager…” (1.Pet.3:19-20). Det sies ingenting om at Han var i helvete og forkynte! Jeg reagerte også på disiplene som ble holdt fanger ved korset og at de gjennom noen redselsfulle lynnedslag klarte å rømme derfra og komme i ”frihet”. Matt.26:56 og Joh.18:8-9 er vesentlige vers på dette området.

Filmen får det også til å virke som om korsfestelse er en vanlig måte å henrette mennesker på i dag, sett bort ifra at det i filmen virker å være gjort med noe skjulte motiver.

Filmen og effektene tar litt av når Jesus herliggjøres på fjellet og hvem Han er åpenbares for de tre disiplene som var med Ham. Vi ser så vidt til Moses og Elias før de forsvinner igjen uten at disiplene rekker å foreslå teltoppsettingen. Noe overdrevet laget!

Jesse (Jesus) kommer allikevel med noen gode poenger i filmen ved for eksempel å fortelle hvem Han var kommet for å redde: ”Ikke de som allerede kan svømme, men de som ikke kan svømme”.

Jesse nevner også tankevekkende godt at de ”rettferdige trenger å få nød for syndere” noe som godt kan sies om det religiøse samfunnet vårt i dag. Det er også artig å se at disiplene var fiskere og i dette tilfellet kan man smile litt i det de iherdig prøver å få fisk med fiskestand og snøre.

Jesu siste måltid med disiplene hoppes dessverre over og det gis kun et lite glimt av Jesu oppstandelse mot slutten av filmen, men ikke noe mer. Budskapsmessig inneholder denne en god del mangler og gir et misvisende og vagt bilde på flere områder.

Merk deg også at den ene røveren på korset får en noe interessant vinkling i historien.



Selv om regissøren og den karismatiske pinsepredikanten James H. Barden har hatt del i store deler av produksjonen med bl.a. regi, manus, produksjon og musikk, så sliter filmen bilde- og skuespillermessig, og særlig når det kommer til troverdighet og storslagenhet i produksjon. Spesialeffektene er heller ikke av den helt store sorten selv om det er den flere ganger Oscarvinnende og nominerte(bl.a. for ”Star Wars”, ”Alien3” og ”Die Hard”) Richard Edlund som står bak disse. Effektene overskrider allikevel effektene til mange andre kristne filmer men holder seg allikevel på 80 talls b-film effektsrang. Dessverre så hjelper det lite når han slipper seg unødvendig mye løs i denne filmen, som om det var et slags prøveeksperiment, ved bl.a. å overdrive med noen hevngjerrige lynnedslag som også virker å ha mistet grepet i Bibelsk virkelighet.

Mengden på statister er også minimal, og når de ”store” folkemengdene skal mettes så er det hele blitt filmatisert på en måte som skal skjule de 5000, men dessverre overbeviser ikke dette trikset meg men avslører heller kvaliteten og mye av den lave troverdigheten filmen viser frem.



For å si det sånn, så har denne noe ”Asfaltevangeliet” mangler, samtidig som ”Asfaltevangeliet” har noe som denne mangler. Hvis du bestemmer deg for å bruke tid på denne, så se begge filmene for å få en noenlunde balanse og helhetsbilde av det hele.

Det virker som om filmskaperne drøyer filmen mest mulig ut mot slutten, med noen sanger og tilbakeblikk, noe som etter min mening gjør filmen noe langdrøyd og kjedelig. Men tross filmens lave budsjett og alle feil og mangler den bærer på så skal filmskaperne ha ære for kreativiteten og iden filmen bærer med seg, og kanskje dette kan være med å bidra til en noe større og bedre sammensatt produksjon i samme genre engang i fremtiden?
2.33 av 7 - -
0.45 sekunder