Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

I am (2010)

De ti bud, på en måte du kanskje aldri har forestilt dem på før, gjør rammene for dramaet som utspiller seg i Los Angeles, også kalt Englenes by. En desperat uten arvinger. En vakker reporter. En hevnegerrig detektiv. En karismatisk statsadvokat. I moderne Los Angeles, vil deres liv skjære i hverandre, som igjen leder til grundige valg som vil sette hver enkelt karakters moral og tro på prøve. Med veiledning fra en mystisk fremmed, søker disse fortapte sjeler etter svar, bare for å oppdage at veien til frelse er nærmere enn de hadde trodd.

Vurdering

4 av 1 stemme

Fakta

13
1t 27min
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Forfattere
John Ward
Manusforfatter
Skuespillere
John Ward
Aaron Rossdale
Stefan Hajek
Jake Russell
Todd Zeile
Trevor Evans
Jay Hindle
Lance Vita
Tomas Boykin
X
Erin Stegeman
Dr. Carmichael
Marijana Pecijarevska
Selanis kjæreste
Rosalie Autumn Miller
Liz
Amy Holland
Alice Bordeaux
Greg Fisk
Dr. Ortus
Produsenter
John Ward
Produsent
Stefan Hajek
Medprodusent
Todd Zeile
Produsent
Aaron Breeden
Medprodusent
Jeff Pries
Sjefsprodusent
Annet
Christopher Marcus
Cinematografi
Christopher Marcus
Redigering
Christian Lundberg
Komponist
Tina Treglia
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

En litt innviklet reise i de ti bud

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

”I am” tar for seg en historie med flere personer involvert, og vi ser brudd på hvert av de ti budene etter hvert som historien utarter seg, med start i nedfrysningen av den kreftsyke Angelica Vita. Etter hvert flettes det inn hendelser som kan kobles inn i brudd på de ti bud.



Det finnes flere filmer som tar for seg de velkjente syv dødssyndene og oftest har de et sterkt katolsk preg over seg. I dette tilfellet blir de ti bud tilfellet og dette tas fram fra et nøytralt perspektiv, der man verken påberoper seg å være kristen, jøde eller katolikk.

Thomas Boykin spiller allikevel Gud i en slags menneskeskikkelse, og hver av personene som blir viklet inn i bruddene av budene er en slags venner med denne ”Gud”. Han kommer med visdomstale, rådgiving og innspill som disse menneskene enten kan velge å følge eller være ulydige mot. Ulydigheten vil føre med seg negative konsekvenser som en slags dominoeffekt. Da gjenstår det å se om det finnes noen vei tilbake? En ny sjanse.

Budskapet i seg selv er allikevel ikke direkte kristent. Personene virker allikevel være alminnelige og vanlige mennesker, som neppe skal menes å være frelst på noen som helst måte, selvom et par sekvenser foregår i et kirkelokale. De blir da konfrontert med hvert bud fra denne ”Gudeskikkelsen”. Det negative kommer inn her ved at verken evangeliet, nåden eller Jesus kommer inn i bildet og dermed står vi bare igjen med denne loven som så fort slår i hjel. Hva hjelper det å gi mennesker en ny sjanse, eller være lydig mot et av budene i ny og ne, hvis man ikke har blitt renset og født på ny gjennom Jesu blod og forsnoningsverk? Jesus blir ikke nevnt i det hele tatt, og det burde ringe en bjelle når dette liksom skal være en kristenproduksjon. Kanskje meningen med filmen er å vise mer moralsk at det finnes en liten velsignelse i det å holde budene for det alminnelige mennesket? At budet og loven i seg selv er hellig(Rom 7:12) siden det ble innsatt av Gud, via Moses i den gamle pakt. Vil man holde mennesket under denne loven, som vi i den nye pakt er blitt gjort fri fra med Livets Ånds lov i Kristus Jesus(Rom.8:2)?, så kan man få lov til å suge til seg det filmen har å si, men det anbefales ikke! Historien tar ikke ett oppgjør med lovbruddene som er synd og legger inn Kristus som lovens oppfyllelse. Det nytter ikke å bare skjerpe seg, for Gud ber ingen skjerpe seg. Gud/Den Hellige Ånd vil alltid vise oss veien til Kristus og Hans nåde som vil gi oss videre kraft til å vandre på den vei Han har lagt fremfor oss. Så det er noe vesentlig som mangler i denne historien!



Kvalitetsmessig ble jeg overrasket over både skuespill og kvalitet ellers til å være en kristen produksjon. Men historiemessig så blir filmen litt innviklet og det blir mange personer å holde styr på og man lurer ofte på hvor handlingen vil hen og man blir jo sittende igjen med noen ubesvarte spørsmål mot slutten. Kanskje samtaleemner i menighetssamenheng? Eller de man eventuelt ser filmen sammen med? Noen av ”budehendelsene” kunne vært beskrevet litt mer i dybden, men filmskaperne har sikkert gjort sitt beste i å få fram poengene sine.



En grei film for den kristne, men er du ute etter åndelig påfyll, så er det bare de ti bud og et par bibelsteder du får servert i tillegg. Alt i alt en film om moralen de ti bud prøver å formidle, stort sett ikke så mye mer.
4 av 7 - -
0.36 sekunder