Solomon Kane (2009)
De største krigere lever bare for krigen. Solomon Kane er en ytterst effektiv drapsmaskin i 1500-tallets England. Etter et brutalt nederlag på et plyndringstokt i Nord-Afrika beslutter han seg til å legge volden på hylla. Men en ondskap er blitt vekket, og Solomon Kane har nå bare en mulighet for å overleve – ved å ta opp kampen enda en gang! Skaperen av den legendariske Conan er tilbake med et episk actioneventyr, der nåtidens effekter braker sammen med fortidens store slag i det endelige oppgjøret mellom det gode og det virkelig onde!
Vurdering
3.67 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Michael J. Bassett
Forfattere
Michael J. Bassett
Manusforfatter
Manusforfatter
Robert E. Howard
Forfatter
Forfatter
Skuespillere
Josiah Kane
Alice Krige
Katherine Crowthorn
Katherine Crowthorn
Robert Russell
Abbott
Abbott
Curtis Matthew
Old Man
Old Man
John Comer
Erasmus Woolman
Erasmus Woolman
Jason Flemyng
Malachi
Malachi
Amy Huck
Prisoner
Prisoner
Rory McCann
McNess
McNess
Philip Waley
Drunk
Drunk
James Babson
Skinhead
Skinhead
Produsenter
Philip Waley
Produsent
Produsent
Marcelo Anciano
Medprodusent
Medprodusent
Victor Hadida
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Michael Berrow
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Paul Berrow
Produsent
Produsent
Samuel Hadida
Produsent
Produsent
Kevan Van Thompson
Medprodusent
Medprodusent
Annet
Klaus Badelt
Komponist
Komponist
Andrew MacRitchie
Redigering
Redigering
Dan Laustsen
Cinematografi
Cinematografi
Ricky Eyres
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Kamp for Sjelen
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Dessverre tar ”Solomon Kane” en litt ”typisk” retning etter første halvdel synes jeg – etter en første halvdel som bygget opp til noe mer interessant. Det er greit nokk med masse fiksjon og fantasi, samt potiensial til en god Kristus allegori, men tar man bort relevansen blir det bare underholdning på bekostning av overdrivelsene som er gjort. Noe av grunnen til at ”Ringenes Herre” og ”Narnia” er så bra er nettopp dette, de bringer noe mer enn bare kriging og fantasi og fullfører tanken de begynner med.
Solomon Kane er en fyr som har drept masse og sjelen hans har havnet i djevelens hender – en sjel som han ikke ønsker å gi bort. Solomon finner fred i et kloster, men selv der merkes det at kallet han er noe annet. Satan selv har nemlig stor interesse av å bringe Solomons sjel til Helvete. På veien fra klosteret slår Solomon følge med noen kristne pilegrimer, men siden han har begynt på sin nye fredfulle ferd, så kan han ikke forsvare seg eller dem noe som ender i død for de fleste i følget. Solomon er rådvill over hvorfor ikke Gud beskytter hans sjel, og i troskampen han har i møte med ondskap bestemmer han seg for å bryte sitt løfte om og ikke drepe så lenge han kan redde den uskyldige jenta. Et offer han er villig til å ta, i hvert fall etter at faren har gitt ham et løfte på vegne av Gud at Gud skal frigjøre hans sjel.
Det bygger opp til et ganske spennende plot, men det som kunne ha mulighet til å bli litt dypere sjelsreise, ender opp med en helt vanlig fiksjon som fører tilbake far, sønn og bror(hvem hadde gjettet det liksom?) – samt demoner og hekser. Det er typisk at Satan selv får så stor makt, mens korsets kraft ikke er synlig, og da kan man i grunn ikke annet enn å håpe at korset eller Gud griper inn og viser sin makt over helvete. Det skjer ikke, eller på en måte skjer det her, men det er liksom bare et klimaks – ingen forklaring på alle de fortapte sjeler blir gitt, ingen rettferdiggjøring av denne siste maktdemonstrasjonen som kan veie opp for tapet av tusener. Slik blir egentlig ”Solomon Kane” en film som er en film for spenningens skyld og for fiksjonens skyld, ikke for å bringe noe som helst lys over sjel, Gud, eller djevel.