Thirst (2009)
Hva skjer når en inderlig troende prest blir konfrontert med blodtørst, lyst og begjær etter en annen manns forføreriske kone? Park Chan-wooks siste eskapade er et friskt bitt i den storslagne revitaliseringen av vampyrgenren - en estetisk nydelig blanding av moralske spørsmål og intravenøs moro.
Sang-hyun er en hengiven prest som elsker livet så høyt at han uselvisk er villig til å ofre det for å prøve ut en ny vaksine mot et dødelig virus - et virus som medfører en grusom og smertefull død. I møtet med smerten håper han å komme nærmere sin frelser, men det viser seg at det verken er vaksinen eller Gud som redder ham fra den sikre død, men blodet fra en anonym donor - som samtidig gir ham en blodtørst uten like.
Den tidligere så jomfruelige presten oversvømmes nå av begjær, og finner allerede på sykehuset en åndsfrende i konen til en barndomsvenn. Deres gjensidige attraksjon er altoverskyggende, både psykisk og fysisk, og de finner en trøst og en glede i hverandre som de aldri tidligere har kjent. Park Chan-wook fråtser i det vampyriske universet, hvor sexen er hetere, volden er hardere, begjæret er sterkere og de menneskelige driftene nærmest uutholdelige. Vampyrgenren gjennomgår en storslått gjenopplivelse for tiden, men det er ingen som kan revitalisere den mer enn regissøren av Oldboy, som her byr på visuelle nytelser av en annen verden.
Sang-hyun er en hengiven prest som elsker livet så høyt at han uselvisk er villig til å ofre det for å prøve ut en ny vaksine mot et dødelig virus - et virus som medfører en grusom og smertefull død. I møtet med smerten håper han å komme nærmere sin frelser, men det viser seg at det verken er vaksinen eller Gud som redder ham fra den sikre død, men blodet fra en anonym donor - som samtidig gir ham en blodtørst uten like.
Den tidligere så jomfruelige presten oversvømmes nå av begjær, og finner allerede på sykehuset en åndsfrende i konen til en barndomsvenn. Deres gjensidige attraksjon er altoverskyggende, både psykisk og fysisk, og de finner en trøst og en glede i hverandre som de aldri tidligere har kjent. Park Chan-wook fråtser i det vampyriske universet, hvor sexen er hetere, volden er hardere, begjæret er sterkere og de menneskelige driftene nærmest uutholdelige. Vampyrgenren gjennomgår en storslått gjenopplivelse for tiden, men det er ingen som kan revitalisere den mer enn regissøren av Oldboy, som her byr på visuelle nytelser av en annen verden.
Vurdering
4 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Chan-wook Park
Forfattere
Chan-wook Park
Manusforfatter
Manusforfatter
Seo-Gyeong Jeong
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Eriq Ebouaney
Immanuel
Immanuel
Mercedes Cabral
Gie
Gie
Young-chang Song
Seung-dae
Seung-dae
Kang-ho Song
Priest Sang-hyeon
Priest Sang-hyeon
Ok-bin Kim
Tae-ju
Tae-ju
Hae-sook Kim
Lady Ra
Lady Ra
Ha-kyun Shin
Kang-woo
Kang-woo
In-hwan Park
Priest Noh
Priest Noh
Produsenter
Annet
Young-ook Cho
Komponist
Komponist
Chung-hoon Chung
Cinematografi
Cinematografi
Jae-beom Kim
Redigering
Redigering
Sang-bum Kim
Redigering
Redigering
Seong-hie Ryu
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Vampyr med moralske kvaler
En prest blir vampyr i et forsøk på å finne en kur mot en dødelig sykdom, og blir nødt til å motstå fristelser han ikke trodde fantes. Lyst på å drepe og lyst på å drikke blod får ham til å innse at han ikke lenger kan være prest, men som en troende mann har han en viss moral i behold som virkelig prøve r å beholde mens krefter drar ham den andre veien. Når han først har smakt synden, hvorfor kan han ikke gi seg helt hen til den? Er han ikke allerede dømt til helvete?
Denne merkelige filmen kan ikke komme fra andre steder enn Sør-Korea, og som mange filmer om prester som kjemper med synd så faller denne også, men klamrer seg likevel til den troen han har. Tidvis får vi virkelig del i Sang-hyuns smerter og kamper, men filmen mister stadig litt fokus til den delen av prestens fristelse som går ut på det seksuelle og det å kjempe for sin kjærlighet, Tae-ju, i kampen mot sitt eget sinn. Tvisten(om ikke plottet var tvist nokk) kommer når Sang-hyun gjør Tae-ju til en vampyr, men hun har ikke samme moralske hinder som presten og ser det ikke som galt å utøve den makten hun har skaffet seg. Sang-hyun er fortsatt forelsket og greier ikke gjøre ende på det hele, og må derfor se sin kjære ta valg han hater.
Det sier seg selv at dette er en film som ikke er veldig humørfylt. Jeg vil si det er en alvorlig og tung thriller om temaer som er satt helt på spissen ved å legge handlingen over på en tiltenkt virkelighet basert på en verden av vampyrer vi er blitt kjent med gjennom utallige filmer tideligere. ”Thirst” skiller seg tematisk vesentlig fra disse, og tilfører slik sjangeren noe helt nytt, men er litt for voldsom til at jeg kan anbefale den som en film for kristen eller med et tydelig kristent budskap. Likevel, i sin ekstreme form, så gir belyser den noen områder på sin sære måte. Det er snarere en studie som prøver ut hva mennesket er i stand til å motstå i kampen mot de lyster som kjødet hungrer etter.
Det er ikke mye dårlig å si om kvaliteten på filmen, annet enn at manus er noen ganger litt ubestemmelig – og at diverse Sør-Koreanske tvister og karaktertolkninger ikke alltid virker helt på geip. Er du interessert i temaet synd, moral og menneskers mørke sider så kan det være du liker tvistene filmen har å by på.
Denne merkelige filmen kan ikke komme fra andre steder enn Sør-Korea, og som mange filmer om prester som kjemper med synd så faller denne også, men klamrer seg likevel til den troen han har. Tidvis får vi virkelig del i Sang-hyuns smerter og kamper, men filmen mister stadig litt fokus til den delen av prestens fristelse som går ut på det seksuelle og det å kjempe for sin kjærlighet, Tae-ju, i kampen mot sitt eget sinn. Tvisten(om ikke plottet var tvist nokk) kommer når Sang-hyun gjør Tae-ju til en vampyr, men hun har ikke samme moralske hinder som presten og ser det ikke som galt å utøve den makten hun har skaffet seg. Sang-hyun er fortsatt forelsket og greier ikke gjøre ende på det hele, og må derfor se sin kjære ta valg han hater.
Det sier seg selv at dette er en film som ikke er veldig humørfylt. Jeg vil si det er en alvorlig og tung thriller om temaer som er satt helt på spissen ved å legge handlingen over på en tiltenkt virkelighet basert på en verden av vampyrer vi er blitt kjent med gjennom utallige filmer tideligere. ”Thirst” skiller seg tematisk vesentlig fra disse, og tilfører slik sjangeren noe helt nytt, men er litt for voldsom til at jeg kan anbefale den som en film for kristen eller med et tydelig kristent budskap. Likevel, i sin ekstreme form, så gir belyser den noen områder på sin sære måte. Det er snarere en studie som prøver ut hva mennesket er i stand til å motstå i kampen mot de lyster som kjødet hungrer etter.
Det er ikke mye dårlig å si om kvaliteten på filmen, annet enn at manus er noen ganger litt ubestemmelig – og at diverse Sør-Koreanske tvister og karaktertolkninger ikke alltid virker helt på geip. Er du interessert i temaet synd, moral og menneskers mørke sider så kan det være du liker tvistene filmen har å by på.