The Man Who Was Thursday (2016)
"The Man Who Was Thursday" er en overnaturlig thriller som følger Father Smith's fall inn i undeverdenen i Roma etter å ha fallt i unåde i sin lokale distrikt. Han drar til Roma for en spirituell rehabilitering, men møter istedet Charles. Charles er mannen som først introduserte han til troen, men nå har han en annen oppgave til Father Smith som er den egentlige grunnen han havnet i Roma. Han skal gå undercover og finne lederen for en anakristisk undergrunnsruppe med seperatister, den mystiske Søndag.
Vurdering
3.7 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Balazs Juszt
Forfattere
G.K. Chesterton
Forfatter
Forfatter
Balazs Juszt
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
François Arnaud
Thursday
Thursday
Mark Ivanir
Jack
Jack
Ana Ularu
Saturday
Saturday
László Konter
Saligia Warden
Saligia Warden
András Faragó
Franco
Franco
Krisztián Kolovratnik
Russian Thug
Russian Thug
István Kovács
The Pope
The Pope
Péter Fancsikai
Monday
Monday
Ferenc Hujber
Nazi Hooligan
Nazi Hooligan
Theo Alexander
Friday
Friday
Produsenter
Gian Paolo Varani
Produsent
Produsent
Matthew G. Zamias
Produsent
Produsent
Dragos Vilcu
Medprodusent
Medprodusent
Esther Turan
Medprodusent
Medprodusent
Guy Moshe
Produsent
Produsent
Albertino Matalon
Medprodusent
Medprodusent
Patrick Hamm
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Moritz Hamm
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Johanna Hamm
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Glenn Garland
Medprodusent
Medprodusent
Annet
Judit Varga
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Danny Rafic
Redigering
Redigering
Gyula István Mózes
Redigering
Redigering
Guy Livneh
Cinematografi
Cinematografi
Adam Balazs
Komponist
Komponist
Lignende filmer
Anmeldelser
Komplett forvirring med underliggende mening
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Basert på G. K. Chestertons bok med samme tittel er det laget en passe surrealistisk film av “The Man Who Was Thursday”. Ikke det at boken ikke var sær og ble kategorisert som en “metafysisk thriller” men filmen tar det til nye høyder. Det noe til felles med selve handlingsforløpet mens tematikken er i større grad forsøkt beholdt.
Vi møter en prest som sliter med å være prest og havner på et sidesprang i livet som fører ham videre ned kaninhullet etter at noen ønsker å dra ham den veien. Det begynner som alltid i moderne filmer med katolske prester med den mest kjødeligste av synder; sex, som fører ham til Roma fordi det er noen høyt oppe som kjenner ham, og der han får muligheten til å bli med å infiltrere en undergrunns sekt som antageligvis også har sin historie hos kirken. Hva er det de planlegger? Dette blir hans sjanse til å finne mening og kanskje gjenoppdage sin tro?
Lederen for gruppen heter Søndag. Etter å ha kommet seg opp og fram i den innerste sirkelen blir han Torsdag. Men alt er ikke som det skal være… Hvem er Søndag? Er der en Søndag?
Dette er helt klart et tappert forsøk på å fortolke boken inn i moderne rammer, litt kontrovers, en god del symbolikk og en særdeles mørk atmosfære. Det er en del seksuelt eksplisitte scener og noe grotesk vold. I boken er det jakten etter anarkistene, i filmen er det jakten på fascistene. Eller er det jakten på Gud? Men hvem er hvem? Hvem er de gode og hvem er de onde? Hva er drøm, hva er virkelighet? Hvem er muldvarpen? Er der en muldvarp? Denne forvirrelsen er en av konseptene som er videreført fra boka, og fungerer til sitt formål - nemlig å forvirre - men med mening. Men hvilken mening? Surrealismen er fullstendig. Selv sitat fra Chesterton er brukt i filmen, som baserer seg bok han skrev. Det er meta. Usikker på om det fungerer. Så var jeg også usikker på om boka fungerte.
Det er det at filmen er forvirrende som er vanskelig å fatte, men det merkes at det er blitt jobbet godt med å få boka inn i denne nye drakten. Det betyr også at ytterst få vil se filmen, og enda færre forstå den? De vil uansett klø seg mye i hodet fram mot slutten.