Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Left Behind 2: Tribulation Force (2002)

En uke etter bortrykkelsen dukker det opp to profeter ved klagemuren som sprer et budskap som Nicolae Carphatia(Currie) ikke liker, så han sperrer av området. Men Buck Williams(Cameron) og Rayford Steele(Johnson) samt resten av "Tribulation Force"(Trengselsstyrken) bestemmer seg for å avsløre det Carphatia ville prøve å skjule.

Vurdering

4.84 av 2 stemmer

Fakta

1t 31min
Tribulation Force
Land: USA, Canada
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Bill Corcoran
Forfattere
Jerry B. Jenkins
Forfatter
Paul Lalonde
Manusforfatter
John Patus
Manusforfatter
Tim LaHaye
Forfatter
Skuespillere
Kirk Cameron
Kirk Cameron
Buck Williams
Chelsea Noble
Hattie Durham
Brad Johnson
Rayford Steele
Clarence Gilyard Jr.
Pastor Bruce Barnes
Janaya Stephens
Chloe Steele
Gordon Currie
Nicolae Carpathia
David Macniven
Chris Smith
Krista Bridges
Ivy Gold
Produsenter
Peter Lalonde
Peter Lalonde
Sjefsprodusent
Peter Lalonde
Peter Lalonde
Produsent
Ron Booth
Sjefsprodusent
Edwin Nig
Sjefsprodusent
Annet
Gary Koftinoff
Komponist
Michael Doherty
Redigering
Michael Storey
Cinematografi
Harold Thrasher
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

I samme spor

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Ting skjer fort var noe av det første jeg tenkte når filmen begynte. Det er bare en uke siden siste film og de snakker om å lage en felles valuta, fellers verdensreligion og felles hersker. Men det er vel noe av poenget å slå til når verden er i sjokk. Det er i begynnelsen av trengselstiden og de kristne må begynne å mobilisere seg og forberede seg til forfølgelse, og ikke minst for å oppfylle enda en profeti om at det er mange som skal bli frelst i de siste tider. Men også det er litt rart at hovedpersonene som i forrige film ble kristne på en uke har blitt så sterke i sin tro og kommet så langt i sin vekst og viten om skriften.



Denne følger eneren i mye. Litt rart siden mye av staben er byttet ut, men skuespillerne er de samme og de baserer seg på en bok så historien kan de ikke gjøre så mye med. Men utrykket og stemningen i filmen er ganske likt. I oppfølgeren så tør de å peke på Jesus mer frimodig og tydeligere enn i eneren, noen ganger lykkes de bedre en andre i måten det blir gjort på. Trengselstid møter vi ellers i mange områder i livet vårt og slik gir den kristne også noe relevant samtidig som det kan gi tanker til en som ikke er kristen. Man skulle også nesten tro at den første filmen gjorde alt det som var spennende(opprykkelse, kaos, antikrist etc.), men historien her er likevel god selv om det ikke høres helt sånn når man leser en kort beskrivelse. Historien kan virke som litt mindre fiksjon fordi det ikke er like stort fokus på profetiene i bibelen og uvirkelige ting som opprykkelse, som det er for å få ut sannheten om Messias.



Du bør ha sett eneren før du ser denne for å få med deg hele historien.
4.67 av 7 - -

Oppløftende

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Her kommer oppfølgeren til "Left Behind", basert på New York Times bestselgende romanserie. Filmen tar oss videre der den første filmen stoppet.

Det ser ut til at filmskaperne har lært av sine feil fra den første filmen og budskapet i denne er en stor kontrast i forhold til den første. Filmen har god Jesus fokus og frelsesbudskapet kommer frem gjennom flere vinklinger. Selvom teologien forblir den samme, så kommer evangeliet frem i denne filmen og det ser ut til å være et håp for menneskene. Filmen tar frem frelse fra synd, omvendelse og tro til Jesus. Den forteller oss også at Jesus tok på seg den straffen som vi egentlig fortjente. I kraft av dette marsjerer trengselsstyrken nå inn i en intensiv kamp mot Antikrist hær! Filmen har et godt kvalitetspreg over seg, selvom skuespillet svekkes på noen områder så merker man ikke det noe særlig hvis man ikke er av den pirkete sorten, men i sin helhet så skuffer ikke filmen på de områdene som den første gjorde.

Filmen henviser at "second chance" (ekstra mulighet for dem som er blitt latt tilbake) er en bibelsk lære uten å henvise til hvor i Bibelen det egentlig står. Kanskje noen vet det? Jeg har ikke sett det. Tross litt småmislykkede og dårlig spilte klisjér så redder evangeliet filmen fra en brå undergang. Dette vil jeg uansett si at er den beste av de tre "Left Behind" filmene som er blitt laget så langt. Filmen ble også nominert til "DVD Premiere Award" og "Golden Reel Award" i 2003. Se gjerne også oppfølgeren "Left Behind 3 - World At War".
5 av 7 - -
0.48 sekunder