Judgment (2001)
Franco Macalousso(Mancuso) lot Helen Hannah(Lewis) være i livet bare for å ydmyke henne ved å føre en ferdig skrevet rettssak mot henne, og svartmale henne og hennes tro foran hele verden. Men forsvareren(Bernsen) hennes vrir saken til å heller gjelde om Gud, trosgrunnlaget til "haterne" som Macalousso kaller de kristne.
Vurdering
4.5 av 2 stemmer
Fakta
Medvirkende
Regissør
Forfattere
Skuespillere
Mitch Kendrick
Nicholas Tabarrok
Mann i galleriet
Mann i galleriet
Arnold Pinnock
David Sands
David Sands
Patrick Gallager
Jake Goss
Jake Goss
Marium Carvell
Selma Davis
Selma Davis
Leigh Lewis
Helen Hannah
Helen Hannah
Nick Mancuso
Franco Macalousso
Franco Macalousso
David Sparrow
Stor mann
Stor mann
Tony Nappo
Willie Spino
Willie Spino
Jessica Steen
Victoria Thorne
Victoria Thorne
Produsenter
Sjefsprodusent
Paul Lalonde
Produsent
Produsent
Produsent
John Patus
Medprodusent
Medprodusent
Nicholas Tabarrok
Produsent
Produsent
Annet
Gary Koftinoff
Komponist
Komponist
George Tirl
Cinematografi
Cinematografi
Michael Doherty
Redigering
Redigering
Jennifer Carrol
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Ny retning
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Filmskaperne tar et steg i en ny retning når de laget denne filmen, som gjør serien ganske så rik av variasjoner i sin helhet. Denne gangen er det altså et rettsdama mot Gud. Merket er blitt byttet ut mot noe mer moderne enn brennmerker og den virtuelle realiteten er det ikke så mye av. Nå har de troende muligheten til å bevise sin tro en gang for alle, men ikke uten kamp. Det blir nemlig ikke lett når noen bestemmer hvordan rettsaken skal gå. Men, samtidig sliter også forsvarsadvokaten med sitt forhold til troen som hans far og nå den som han forsvarer har. Det gir muligheten til å komme med en god del gode poenger rundt troen og der skuffer de ikke så mye. Det er viktig det at kristne er mennesker og også er redd for døden samtidig som vi tror at døden ikke er det endelige og at vi har et evig liv etterpå.
Rettsaken er greit gjennomført, men når forsvaret blir tvunget til å tie så er det ikke så mye som de får sagt – men på en annen side så gjør det at anklageren virker sterkere og med mer ammunisjon noe som igjen gjør det veldig bra. Svarene er ikke helt lette og spørsmålene og poengene synes jeg er ganske gode fra begge sider. Men det blir litt lite tid til hvert vitne og man får ikke gått så dypt inn i temaene slik som oppstandelsen. Det er ellers noen enkle løsninger på problemer for å unngå alt for mye unødvendig styr og for å øke underholdningsverdien i filmen. Som for eksempel blir bibelen forkastet som bok av forsvaret, men samtidig blir den akseptert brukt som bevis når det er snakk om de 500 som så Jesus etter oppstandelsen. Stort pluss at de endelig har gitt opp filmklippene med Van Impe og Hagee som de sverget til i de tre første filmene.
Men jeg synes det fungerer, og de fleste skuespillerne gjør en god jobb også. Spenningsnivået er bra, men fortsatt noe med hele ”haters” greia, antikrist og de som har merket som bare ikke helt faller i smak. Det er lagt opp til enda en mulig oppfølger for dette er en historie man kan melke mye av, men det har vi ikke sett noe til og antageligvis så vil det ikke komme flere i serien heller. I så fall synes jeg det var en verdig slutt der de har lært noe fra tidligere filmene.
Gud blir stilt for retten
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Den fjerde og foreløpig siste filmen i "Apocalypse" serien fører selveste Gud opp til rettsak. Filmen har en god del bra og endel som selvfølgelig blir litt teit og lettvint i det fulle og hele, spesielt med det endetidssynet som filmen prøver å vise frem. Selvom rettsaken blir en fin vri på det hele og kan være med å gi seere noe bevis på Jesu oppstandelse så er det ubesvarte spørsmål og teite beslutniger under filmens gang. Spørsmål som gikk gjennom hodet mitt var bl.a. hva om noen fikk barn i den tiden som er, blir de merket med engang, eventuelt når? Hvordan skal de eventuelt overleve? Kan de med dyrets merke føle eventuel kjærlighet til dette uskyldige barnet? Hvorfor blir ikke de kristne oppdaget når alt koster penger? Har filmlagerne tenkt på at strøm til å drive "hovedkvarteret" dems koster penger, drivstoff til bilen dems m.m.? Det hele blir jo løst enkelt og greit med at det blir "innført" et dyrets merke som er fake og som ikke blir gjenkjent av detektorene. Litt enkel og klisjé løsning når nesten alle slike filmer skal ha noen dataeksperter på dette området til å lage slike merker. Ja, dette var noen tanker midt i det hele. Budskapet blir vel å holde urokkelig fast ved sin tro.
Tross alt dette så blir det et fint driv gjennom filmen og skuespillet er nok, godt nok til å redde filmen. Denne filmer bringer også god bildekvalitet frem på skjermen og man kjeder seg nok ikke så mye som man ville tro når det kommer til et rettsdrama laget av kristne.
Da lyder et siste spørsmål, kommer det fler filmer i denne serien?