A Distant Thunder (1978)
Vi følger Patty(Dunning), en ung kvinne som lever i de siste tider slik bibelen ordlegger det. Hun lever som en rømling fra systemet som prøver å få tak i henne og hennes like. Ondskapen og presset øker rundt henne og hun må ta et valgt for eller imot sannheten og for eller i mot dyrets merke. Hva vil valget hennes bli?
Vurdering
3.7 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Forfattere
Donald W. Thompson
Manusforfatter
Manusforfatter
Russell S. Doughten Jr.
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Mike Niday
Jim Wright
Jim Wright
Patty Dunning
Patty Myers
Patty Myers
Thom Rachford
Jerry Bradford
Jerry Bradford
Russell S. Doughten Jr.
Forstander Matthew Turner
Forstander Matthew Turner
Sally Johnson
Wenda Johnson
Wenda Johnson
Sandy Christen
Sandy Stevens
Sandy Stevens
Maryann Rachford
Diane Bradford
Diane Bradford
Tim Doughten
Misjonæren
Misjonæren
Colleen Niday
Jenny
Jenny
Produsenter
Annet
James L. Berry
Cinematografi
Cinematografi
Wes Phillippi
Redigering
Redigering
Richard A. Girvin
Komponist
Komponist
Ray Storey
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Bortrykkelsen har skjedd, hva skjer nå?
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
I denne oppfølgeren til ”A Thief in the Night” følger vi Patty, etter at mannen hennes er blitt rykket opp, videre i hennes søken etter sannheten. Hun klarer ikke helt forstå det som har skjedd, og kan ikke skjønne seg på Gud i den situasjonen hun og andre har havnet oppi. Hun holder seg til vennegjengen sin, men etter hvert innser hun at hun ikke kan stole på noen. Kirkene har blitt til lokaler der dyrets merke blir gitt til dem som vil ta imot, og avvise Kristus istedenfor å ta imot Ham, eller å gå en forferdelig død i møte.
Filmskaperne sparer ikke på grøss og gru i kjølevannet av bortrykkelsen, og selv om man kan stille store spørsmålstegn bak teologien så sparer den ikke på forkynnelsen av evangeliet og troen på Jesus for å unnfly en evig fortapelse, i typisk 70-talls stil kan man si. Ganske så "preachy". Filmen mangler dessverre et omvendelses budskap, og når det skulle vært på plass, mangler den også et helliggjørelsesbudskap. Filmen presenterer de 144000 som misjonærer som har inntatt jorden for å forkynne for de som ikke har hørt evangeliet og dermed føre mange til frelse. Hvis det er noe jeg ikke tror disse representerer så er det det.
Hovedpersonene øver seg på leve på små rasjoner mat til man ikke lenger kan kjøpe eller selge uten merke. Filmen presenterer dette allikevel noe forvirrende.
Skuespillet er skjerpet litt på fra den første filmen, men kommer allikevel ikke så langt i denne. Klippingen er også skjerpet noe. Scenografien sliter litt og handlingen er veldig lokal og man får ikke noe universalt inntrykk av det som har skjedd, slik man kanskje får litt mer inntrykk av i ”Left Behind” filmene. Filmen er laget på 70-tallet, så i dagens standard så er også teknologien som fremvises i filmen ikke helt moden for dyrets merke og det som følger. I dag derimot ser vi at en forfølgelse og kontroll av folkemengden i store proporsjoner er mulig. Filmen starter noe labert, men spenningen øker stadig utover i filmen og avsluttes med et klarsignal for enda en oppfølger. Oppfølgere er ”Image of the Beast”(1980) og ”The Prodigal Planet”(1983). Alt i alt er denne et lite hakk bedre enn forgjengeren, men kanskje ikke med en like stor kultklassiker status som forgjengeren.