Agnes of God (1985)
Et isolert kloster blir skueplass for et mord i denne medrivende fortellingen om religiøs lidenskap og stolthet. Jane Fonda, Anne Bancroft og Meg Tilly er stjernenavnene i Norman Jewisons gripende filmatisering av det suksessfulle teaterstykket. Da den unge nonnen Agnes' (Tilly) nyfødte barn blir funnet kvalt, er det opp til psykologen Martha Livingston (Fonda) å bestemme om den sterkt troende, men forvirrede piken er i stand til å bli stilt for retten. I sin jakt på sannheten møter hun hard motstand fra den ubøyelige abbedissen (Bancroft), som forsikrer henne om at Agnes ikke har noen erindringer om sin graviditet. Men undersøkelsen avdekker mystiske sider av Agnes' personlighet, hvilket fører til et rystende oppgjør. Er "Agnes of God" en hysterisk ung kvinne – eller er hennes prøvelser i virkeligheten sendt av Gud?
Vurdering
3.34 av 2 stemmer
Fakta
Medvirkende
Regissør
Forfattere
John Pielmeier
Forfatter
Forfatter
John Pielmeier
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Anne Bancroft
Moder Miriam Ruth
Moder Miriam Ruth
Norma Dell Agnese
Søster Genevieve
Søster Genevieve
Deborah Grover
Søster Anne
Søster Anne
Janice Bryan
Søster Mary Joseph
Søster Mary Joseph
Peter Langley
Søster Genevieves Familie
Søster Genevieves Familie
Jacqueline Blais
Søster David Marie
Søster David Marie
Jane Fonda
Dr. Martha Livingston
Dr. Martha Livingston
Meg Tilly
Søster Agnes
Søster Agnes
Anne Pitoniak
Dr. Livingstons Mor
Dr. Livingstons Mor
Winston Rekert
Det. Langevin
Det. Langevin
Produsenter
Annet
Lignende filmer
Anmeldelser
Skremmende uskyld
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
”Agnes of God” er en av de filmene som egentlig er veldig gode men som likevel ikke helt faller i smak på grunn av tematikken. En nonne som blir gravid og mistenkes for å ha drept barnet etter fødselen og et kloster som prøver å skjule alle fakta omkring men likevel tillate en etterforsking, høres ikke direkte ut som en ”må se” film. Skuespillet er ikke så mye å si på, og heller ikke gjennomførelsen, men det er noe med handlingen som bremser opp fordi nonnene holder tilbake informasjon – ikke fordi handlingen går så veldig mye videre.
Vi får likevel et lite innblikk i klosterlivet og tankene til Agnes – som har hatt en problematisk fortid men visket det ut til fordel for Gud. Enten er det noe dypt psykologisk eller så er det noe virkelig mirakuløst det hun opplever og har opplevd med Gud. En del av det blir forklart som psykologisk, men resten forblir et mysterium – og filen prøver å ha det åpent at kanskje det virkelig er et mirakel inni det hele. Det virker for min del som et neste krampeaktig forsøk på å finne plass til positivitet for at det var noe overnaturlig i hendelsene. Det er likevel ikke noe tvil i det at en slik hendelse kan påvirke en doktor i psykologi både på godt og vondt når man møter noen så enkle mennesker med en så enkel tro til Gud som det Agnes har.
En interessant og godt laget film tross alt, der møtet mellom psykologi og tro spiller hovedrollen.
Merkelig psykiatrisk drama i et nonnekloster
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Et mystisk drap av et mystisk nyfødt barn i et nonnekloster fører til stor oppstandelse blant folk og media. Den uskyldsrene jomfruen Agnes blir anklaget for å ha kvalt sitt nyfødte barn, men ingenting tyder på at hun skulle vært gravid på den naturlige måten. Psykiateren Martha Livingston får i oppdrag å oppklare saken og det blir alt annet en enkelt i det hun blir satt ansikt til ansikt med Agnes og hennes uskyld.
Filmen er ikke noe budskapsmessig mirakel på den kristne fronten og bærer et sterkt katolsk preg og merkelig drømmer og visjoner som Agnes har opplevd og som gjør henne forvirret preger filmen. Det hele tyder til mye typisk katolsk mystikk som ikke gir mye mening i løpet av filmens gang.
Det at filmen er nominert til tre Oscar-statuetter redder den ikke, selv om skuespillet fungerer greit så er historien ganske stillestående, kjedelig og man får lite utbytte av den når filmen er over.
Er du interessert i filmer som bærer katolsk preg og er interessert i det som noen ganger hevdes å foregå bak klostermurene og liker filmer som ikke gir deg de helt klareste svarene på handlingen så er dette kanskje filmen for deg. For min del var ikke dette det helt store, men denne når allikevel ikke helt bunnen. Filmen baserer seg på John Pielmeier sitt skuespill fra 1982.