In the Name of God (2013)
Mason(Alarcón) flytter fra den ene fosterfamilien til den andre, og begynner å føle seg uønsket. Han vet ikke lengre hva ekte kjærlighet er. Da til slutt kom til Lewisfamilien, lignet de først på alle de andre fosterforeldrene han hadde hatt: middelaldrende, har ett barn fra før, og Gud har kalt dem til å endre livet hans. Men i motsetning til de tidligere fosterfamiliene, er de fast bestemt på å beholde Mason, til tross for hva sønnen(Palmer) deres sier. Han har følelsen av at foreldrene prøver å erstatte hans avdøde bror Jack.
Vurdering
3.7 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Forfattere
Manusforfatter
Kevan Otto
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Wallace
Garrett Palmer
Nate
Nate
Robyn Lively
Mrs. Lewis
Mrs. Lewis
Pete Freeland
Tom
Tom
Patrick Davis Alarcón
Mason
Mason
John Ratzenberger
Pastor Thomas
Pastor Thomas
Susan Chambers
Ruby
Ruby
Jeannette Grout
Lacey
Lacey
Marshal Hilton
Pastor Hugh Fields
Pastor Hugh Fields
Celestine
Vifte dame
Vifte dame
Produsenter
Annet
Kevan Otto
Redigering
Redigering
Stu Goldberg
Komponist
Komponist
Lauren Meyer
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Bryan Koss
Cinematografi
Cinematografi
Mel Rodriguez III
Redigering
Redigering
Lignende filmer
Anmeldelser
Noe tynnslitt om å føle seg hjemme i et fosterhjem
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Mason er ute etter et fosterhjem. Etter å ha prøvd flere hjem uten suksess så finner han til slutt et som ikke gir like lett, et hjem som gir det lille ekstra, men ikke uten at det koster litt svette og tårer. Sønnen i familien, Nate, har tidligere mistet broren sin og han føler på at familien prøver å erstatte ham med Mason, dette gjør at det blir en vanskelig og utfordrende tid for ham også. Kan Mason utvikle seg, og bli fri fra et liv uten stabile forsørgere?
Filmen starter med en preken på en Gudstjeneste og fortsetter som en historie som blir brukt som en illustrasjon i prekenen. Man hører noen ”amen” og folk nikker anerkjennende til pastoren før vi glir inn i historien om rebellen Mason som prøver å finne seg til rette i fosterfamilien sin der fosterforeldrene er troende og har opplevd dette som et kall for deres videre liv. De møter selvfølgelig på utfordringer og tviler på kallet sitt, men etter hvert som historien utarter seg så får Mason hjelp i en terapigruppe som ikke aksepterer ham helt uten videre, men han får i hvert fall noe kristent innputt med fokus på de ti bud og ikke minst det fjerde budet om å ikke misbruke Guds navn. Mason blir hevdet å være en skikkelig vanskelig ungdom, og kanskje han også er det, men jeg synes filmen ikke presenterer ham godt nok som det. Det vi møter av hans umoralskheter er at han ikke holder avtalene sine helt, at han gjør småhærverk utenfor veggene på en butikk ved å tagge ”Blame God”, han ypper litt i samtalegruppene osv. Videre synes jeg de kristne rollehaverne viser mer dårlige holdninger, enn holdninger der åndens frukt kommer frem uten at dette viser seg å bære med seg et forklarende budskap. Dette skjer ikke bare et par ganger gjennom filmens gang, men er dessverre ganske gjennomgående. Når det er sagt så prøver filmen sikkert sitt beste på å formidle et kristent budskap om å ta vare på de foreldreløse osv, noe som kan tenkes om Mason og det er jo gull i seg selv.
Selv om budskapet er midt på tre, så sliter kvaliteten ytterligere. Skuespillet hangler og presentasjonene til de fleste er matte og et ganske urealistisk preg over seg. Oppbygningen til Mason og Nates forhold går alt for fort og plutselig fra intet har de til og med øvd inn et hilserituale. Manuset kunne med andre ord vært jobbet mer med og flere lokasjoner kunne vært tatt med. Vi hører de går på skolen og om problemer som oppstår der, men vi får aldri innblikk i skolehverdagen. Lokasjonene er med andre ord svært begrenset. Bildekvaliteten fungerer allikevel greit, men lyden hangler litt, manuset og noe av klippingen blandet med timing og dårlig skuespill gjør at denne ikke bærer det kvalitetspreget som jeg hadde håpet på. Den allsidige og kjente B-film skuespilleren Eric Roberts prøver sitt for å redde filmen, men det med et noe vaklende forsøk. Er du derimot ikke så kresen på området så kan du lene deg til det budskapsmessige og kanskje nyte filmen.