Sophie Scholls siste dager (2005)
München, februar 1943. Sophie Scholl(Jentsch) og broren hennes, Hans(Hinrich), er medlemmer av Die weiße Rose, en gruppe som driver passiv motstand mot det tyske naziregimet. Mye av arbeidet består i å sende ut løpesedler, og denne gangen skal løpesedlene også distribueres på universitetet.
Ulykkeligvis blir Sophie og Hans oppdaget, og dermed får Gestapo klørne i dem. Sophie nekter først enhver befatning med løpesedlene, men snart blir bevisene mot henne for mange, og hun konsentrerer seg om å redde livene til flest mulig av sine venner og meningsfeller.
Ulykkeligvis blir Sophie og Hans oppdaget, og dermed får Gestapo klørne i dem. Sophie nekter først enhver befatning med løpesedlene, men snart blir bevisene mot henne for mange, og hun konsentrerer seg om å redde livene til flest mulig av sine venner og meningsfeller.
Vurdering
5.33 av 2 stemmer
Fakta
Medvirkende
Regissør
Marc Rothemund
Forfattere
Fred Breinersdorfer
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Gerald Alexander Held
Robert Mohr
Robert Mohr
Florian Stetter
Christoph Probst
Christoph Probst
Julia Jentsch
Sophie Magdalena Scholl
Sophie Magdalena Scholl
Fabian Hinrich
Hans Scholl
Hans Scholl
Johanna Gastdorf
Else Gebel
Else Gebel
André Hennicke
Richter Dr. Roland Freisler
Richter Dr. Roland Freisler
Maximiliam Brückner
Willi Graf
Willi Graf
Johannes Suhm
Alexander Schmorell
Alexander Schmorell
Lilli Jung
Gisela Schertling
Gisela Schertling
Petra Kelling
Magdalena Scholl
Magdalena Scholl
Produsenter
Marc Rothemund
Produsent
Produsent
Fred Breinersdorfer
Produsent
Produsent
Sven Burgemeister
Produsent
Produsent
Ulrich Herrmann
Medprodusent
Medprodusent
Jochen Kölsch
Medprodusent
Medprodusent
Christoph Müller
Produsent
Produsent
Bettina Reitz
Medprodusent
Medprodusent
Andreas Schreitmüller
Medprodusent
Medprodusent
Hubert von Spreti
Medprodusent
Medprodusent
Annet
Johnny Klimek
Komponist
Komponist
Hans Funck
Redigering
Redigering
Reinhold Heil
Komponist
Komponist
Martin Langer
Cinematografi
Cinematografi
Jana Karen
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Idealistisk kamp mot overmakten
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Jeg trodde ”Sophie Scholls siste dager” skulle gjøre et mer storartet inntrykk enn det den gjorde, men et godt inntrykk det gav den. Forventingene var bare ikke en film som skulle innholde så mye samtale og så lite handling, noe som gjør filmen litt langsom og på en måte enkel. Det manglet noe variasjon, men historien ble presentert gripende og sterkt med et godt budskap og gode begrunnelser for meningene. Nå skal det sies at skuespillet er utrolig bra, og det filmatiske også er veldig vakkert med et fargespekter som tar mye i bruk kombinasjonen grått og rødt i sitt fargespekter. Lyssettingen er god og musikken passer.
Det var deler av filmen jeg likte veldig godt, slik som avhørene når Sophie får slippe til ordet og de delene der hun vender seg til sin Skaper etter trøst. Det er fint at en slik film kan være tydelig på at en av drivkreftene mot Hitler var troen på Gud. Andre sider var mer ”vanlige”, som framstillingen av nazistene selv om man kan skimte tvil hos politimesteren noe som gjør diskusjonen mer interessant.
”Sophie Scholls siste dager” er en absolutt utrolig god film om noen studenters, med vekt på Sophie, sin motstandskamp mot det tyske regimet under andre verdenskrig.
En undergang mot frihet
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
«Sophie Scholls siste dager» baserer seg på en sann historie fra andre verdenskrig om søsknene Sophie og Hans Scholl og bygger på tidligere hemlighetsstemplede vitnemål og dokumenter fra Gestapos arkiv samt vitneutsagn og intervjuer med de nærmeste.
Denne Oscarnominerte filmen tar for seg et søskenpar som har delt ut ulovlige flygeblader som kunne bli/ble en trussel for naziregimet i Tyskland. Med medfølelse for alle de uskyldige jøder, barn, kvinner og mentalt syke som har blitt brutalt drept under krigen kjemper disse kampen om frihet til siste slutt! Den parodiske rettsgangen ble ledet av Tredje Rikets høyeste dommere, men Sophie kjempet til siste slutt i det å overbevise sine landsmenn om at krigen var en stor skam for landet, selvom ingenting lenger kunne redde henne fra undergangen som senere ville føre til frihet.
Filmen har et sterkt budskap om rettferdighet. Siden filmen er basert på en sann historie så blir filmen ekstra sterk å se når hovedpersonene nærmer seg en avgjørende og nådeløs dom fra en nazistyrt domstol. Vi ser hvordan disse to søsken i første omgang prøver å ljuge seg unna med at Sophie Scholl i første omgang svarer raskt, overbevisende og sikkert på spørsmål hun blir stil og ser ut til å slippe unna, men i siste liten blir bevisene mot henne altfor store til å takles. Sophie innrømmer sin skyld men uten å angre en tøddel på det hun har blitt anklaget for. Vi ser også hvordan hun som protestant bøyer seg for Gud i bønn og vi ser moren oppfordre henne til å holde seg nær Jesus! Dette er noen varme øyeblikk som er med å styrer filmen mot et sterkt klimaks.
Filmen har en enorm kvalitet, med godt gjennomført skuespill, flott bilde og god lyd. Filmen fikk en velfortjent Oscar nominasjon for beste utenlandske film og gir oss et godt bilde av det korrupte og krigerske tyskland. Filmen har vunnet en rekke andre priser bl.a. «German Film Award» for beste tyske film.
En meget godt laget film, som egentlig står stille en stund, men samtidig beveger seg sakte men sikkert fremover. Tross sin lengde klarer den å få en til å holde seg engasjert til siste slutt. Filmen ble spilt inn i kronologisk rekkefølge og universitetet som blir brukt i filmen er det samme universistet der hendelsen i filmen tok sted i virkeligheten. En meget god film som legger igjen sterke inntrykk som ikke blir lett å glemme. Et noe usynlig men allikevel viktig stykke av tysk historie.