Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Bibelen: Johannes Åpenbaring (2002)

Den romerske keiseren Domitianus(Payne) har satt i gang en voldsom forfølgelse av de kristne. På øya Patmos sitter den aldrende apostelen Johannes(Harris) i et romersk fengsel. Derfra kjemper han for å redde kristendommen fra undergang ved å sende brev til de kristne menighetene som er spredt utover Lille-Asia. Den unge kvinnen Irene(Belvedere) har et inderlig ønske om å få treffe den eneste gjenlevende disippelen som opplevde Jesu siste dager, og hun lykkes i å få treffe Johannes i fengselet. Johannes overlater nedtegnelsene om sine syner i Irenes forvaring og bønnfaller henne om å spre budskapet blant de kristne.

Vurdering

5.34 av 2 stemmer

Fakta

Alle
1t 33min
The Bible: The Apocalypse, San Giovanni - L'apocalisse
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Forfattere
Raffaele Mertes
Manusforfatter
Gianmario Pagano
Manusforfatter
Francesco Contaldo
Manusforfatter
Skuespillere
Produsenter
Luca Bernabei
Luca Bernabei
Produsent
Paolo Lucidi
Sjefsprodusent
Ferdinand Dohna
Produsent
Annet
Marco Frisina
Marco Frisina
Komponist
Giovanni Galasso
Cinematografi
Paolo Biagetti
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

Åpenbart om Åpenbaringen

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Den siste filmen i ”Bibelen” filmserien avsluttes med den siste boken i Bibelen, nemlig Johannes Åpenbaring. Richard Harris som var med ganske fra start av serien som Abraham i ”Bibelen: Abraham” våkner nå til live igjen som Johannes i en overraskende godt laget filmatisering av Bibelens siste bok som tar for seg oppholdet til Johannes på øya Patmos der han tar imot sine himmelske åpenbaringer fra Jesus.



Filmen har tatt seg friheten med å legge til en sidehistorie i tillegg til det som står skrevet i Åpenbaringen. Noe er nok tatt fra andre historiske kilder, siden det bl.a. ikke står om Johannes død i Bibelen, bare noen hint til at han skulle dø en vanlig død som gammel mann.

Sidehandlingen gir oss et innblikk til menigheten i Efesos og noe av tilstanden der hvor redsel herjer etter ordre fra keiseren om at alle kristne skal drepes. Johannes får sendt efesermenigheten noen brev, men alle tror ikke helt at Johannes fortsatt er i live og at det er han som sender disse brevene. Det settes i gang en liten etterforskning ut til øya Patmos som vil forandre noens liv.

Vi følger Johannes i tiden han befinner seg på Patmos der han til stadighet mottar sine himmelske syn. Vi får være vitne til de syv segl som brytes og de syv basuner som blir blåst i. Dette går litt fort får seg og man har ikke tatt med seg alt som Bibelen beskriver. Segl nummer seks er noe vagt beskrevet og kunne blitt noe mer utav, og basunene også under det syvende seglet.

Filmen har noen småfeil som for eksempel når Johannes forteller om hva som skjedde på korset, at Jesus skulle ha sagt ”Mor, ikke gråt”, men det Jesus egentlig sa var ”Kvinne, se din sønn” (Joh.19:26).

Alle detaljer er heller ikke vist i synene, det ville nok blitt litt vanskelig for filmskaperne å få det til på en god og troverdig måte, som for eksempel Lammets syv horn og syv øyner.

Det er også interessant å merke seg Sostenes, som etter alt vi vet kan være siktet til å være Paulus medarbeider som blir nevnt i både Apostlenes gjerninger og 1. Korinterbrev.

Johannes nevner flere gode ting i filmen og frelsens budskap får vi også fram på en god måte, bl.a. via Johannes tilbakeblikk til Jesus på korset og Lammet i hans syn. Det vises også gjennom oppholdet på Patmos at Johannes styrke kommer fra Herren slik han også nevner det. Vi kan også legge merke til Johannes ydmyke holdning og medmenneskelighet midt i en intens slavehverdag.



Kvalitetsmessig så tror jeg dette er et av de beste Bibelen filmene. Med overraskende bra lyd, selv om det er stereolyd, så overbeviser denne, og denne skiller seg også bildemessig ut fra de andre filmene i serien. Her er det også lagt vekt på en god del spesialeffekter, spesielt når det kommer til synene til Johannes. Disse synene er laget så godt det lar seg gjøre og forstås ut ifra Bibelen, selv om mye er forkortet. Skuespill og kulisser virker også godt tilrettelagt for å få dette til å bli en god apokalyptisk film.



Dette er en god og verdig avslutning på Bibelen serien som åpner med ordene fra Åp. 3:20: ”Se Jeg står for døren og banker. Om noen hører Min røst og åpner døren, da vil Jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med Meg.”

Det er nok vanskelig å få laget en perfekt film om Åpenbaringen, men denne har klart seg overraskende bra og man har gjort god bruk av de ressursene man har hatt til rådighet. Det skulle vært interessant og kanskje hatt med brevene til de forskjellige menighetene og sett hvordan de hadde blitt portrettert. Kanskje det blir en senere film?

Dette var Richard Harris siste hovedrolle i en film før han døde 72 år gammel. Vel verdt en titt! Filmen finnes visst også i en overraskende lengre versjon på 3 timer som sikkert går mer detaljert til verks.
5.67 av 7 - -

Vellykket filmatisering av vanskelig bok

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Det er vanskelig å tenke seg at det er mulig å lage en film om Johannes Åpenbaring, en bok med mange syner og bilder. Med de tidlige kristnes historie som bakteppe og hvordan de har behovet av å vite at der fortsatt er håp ved at Johannes er i live så forstår man at det her er muligheter til å konstruere en historie rundt Johannes syner og brev til menighetene. Selv om synene og de visuelle effektene fortsatt har mye å gå på med tanke på kvalitet, så er skuespill og historien av høy standard og troverdighet, og det samme gjelder det filmatiske ellers.



Johannes blir portrettert som en gammel og vis mann som har lært mye i livet og holdt ved det han har lært fra Jesus. Vi får ellers sett flere typer kristne, noen som vil gi alt for Jesus, ande som velger å kjempe med sverd, men også de som er villige til å gi opp i trengselen. Viktigst av alt er likevel at vi får et innblikk i hvilken kraft evangeliet har til å forandre mennesker, men det virker litt sånn at de setter altfor stor litt til Johannes framfor å gå til Jesus. Åpenbaringsboken blir ellers tolket i både Johannes tid, men også framtiden(vår tid). Filmen er laget i 2002 og tar blant annet i bruk bilder fra 11. September, og tolker dermed vår tid som en del av endetiden som Johannes så.



Alt i alt er dette en veldig god film, men jeg kunne tenkt med en del mer forklaringer og tanker rundt hva synene betyr og deres relevans for det å gi håp til de kristne - for det er bakteppet for historien samtidig som det ikke blir helt forklart. Det også at brevene fra Johannes blir sett på som de eneste skriftene som kan beholde håpet og som er veldig verdifulle(mens det var mange andre i omløp), uten at man helt forklarer hvor verdien i dem ligger. Synene får også tildelt en ganske liten plass i filmen, og de kunne gjøres enda mer interessante dersom man hadde hatt med mer av Åpenbaringsboken som voiceover.



Småtteri til tross, skaperne av "Bibelen" serien har greid å laget en film full av kvalitet som er spennende, underholdene, men får også fram et bra budskap både fra bibelens siste bok, men også fra andre deler av bibelen.
5 av 7 - -
0.62 sekunder