Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

IMDb (6.3)
Stream på

Risen (2016)

Clavius(Fiennes), en mektig romersk offiser, og hans hjelper, Lucius(Felton), får i oppgave å finne ut hva som skjedde med Jesus(Curtis) etter korsfestelsen. De forsøker å hindre ryktene om oppstandelsen, og stoppe et gryende opprør i Jerusalem. Men funnene til Clavius får ham til å lure på om det ikke er noe sant i ryktene allikevel.

Vurdering

4.65 av 2 stemmer

Fakta

1t 47min
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Kevin Reynolds
Forfattere
Kevin Reynolds
Manusforfatter
Paul Aiello
Manusforfatter
Skuespillere
Karim Saleh
Zealot Leader
Antonio Gil
Joseph of Arimathea
Peter Firth
Pilate
Mario Opinato
Arbeider
Kenneth Spiteri
Bitter Mann
Stephen Hagan
Bartholomew
Andy Gathergood
Quintus
Produsenter
Pete Shilaimon
Produsent
Mickey Liddell
Produsent
Robert Huberman
Sjefsprodusent
Scott Holroyd
Sjefsprodusent
Patrick Aiello
Produsent
Annet
Stefano Maria Ortolani
Produksjonsdesign
Steve Mirkovich
Redigering
Lorenzo Senatore
Cinematografi
Roque Baños
Komponist

Lignende filmer

Anmeldelser

Interessant men ikke et helt sannsynlig plot

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Clavius er en erfaren soldat, med mye blod på hendene, og har opplevd det meste man kan oppleve som en fremtreden tribun og soldat i krig. Etter at Barabbas slapp fri og Jesus ble dømt til å korsfestes er Barabbas på tokt igjen med gjengen sin og Clavius får æren av å ta livet av den beryktede morderen. Jesus blir hengt på korset og når krigstokten til Clavius er over så får han ordre fra Pilatus om å avlive de som henger på korset pga. jødenes Sabbat. Det er han som gir befaling om at Jesus skal stikkes i siden med et spyd. Dette fører til at han blir viklet inn i en etterforskning rundt den mystiske tomme graven til Jesus. Det haster å finne svaret før keiser Tiberius ankommer Jerusalem. Spørsmålet blir da hvor Clavius jakt etter sannheten kommer til å bringe ham? Uansett hvor dette leder ham er det noe som han aldri før har vært med på i sin karriere som soldat eller tribun.

Dette er en til dels spennende og interessant filmatisering, spesielt første halvdel. Handlingen er et sideplot til Bibelens hendelser og sideplottet blir nok dratt noe i lengste laget synes jeg, og noe usannsynlig blir det også. Spesielt det at Clavius dukker opp etter Jesu oppstandelse der hvor tvileren Thomas får stikke fingrene i sårene til Jesus og tro. Det finnes ikke noe hint i Bibelen at en romersk soldat eller tribun var til stede da. Dette var nok forbehold for Jesu nære krets. Det som er enda merkeligere er at ikke disiplene reagerer mer enn de gjør at en hedning og ikke minst en romersk soldat viser interesse for Jesus. Hadde det vært tilfellet hadde ikke Peter hatt noen problemer med å forkynne i Kornelius hus etter pinsefestens dag. Evangeliet ble med andre ord noe senere i klartekst tilgjengelig for hedningene. I filmen blir Clavius på en måte en flue på veggen samt en reddende engel når disiplene trenger hjelp til å bli befridd fra sine forfølgere som vil bli kvitt ryktet om Jesu oppstandelse.
En annen ting som Bibelen ikke sier noe om, og som jeg synes var litt merkelig å legge inn her, er da disiplene møter Jesus på stranden og skal spise frokost med Ham, at han like etter går og helbreder en spedalsk mann, for at kanskje Clavius skal tro litt mer. Jeg synes denne hendelsen blir noe merkelig og ikke helt på bane med Jesu virke etter oppstandelsen, siden Bibelen så langt jeg kan se ikke viser til noen helbredelser fra Jesu side etter at Han sto opp igjen fra de døde. Da synes jeg det også er unødvendig av filmskaperne å legge det inn i historien. En slik film burde holdt seg så godt det lar seg til Bibelens ånd og historie, spesielt når man skal vise fram til en mulig sidehistorie som ikke blir proklamert i Bibelen. Man bør med andre ord trå varsomt.
Når Jesus mot slutten gir disiplene misjonsbefalingen så blir det på en veldig flåsete måte, der det utelates både dåp, ”lære dem å holde alt det Jeg har befalt dere”, og det å gjøre dem til disipler. Man kan unnskylde dette med å ha valgt deler av Markus versjonen som ikke er like fyldig, men når man får se dette på film så bør man få en så fyldig som mulig versjon av Jesu Ord, for begge versjonene av misjonsbefalingen er sanne fordi de utfyller hverandre. Filmen har heller ikke et budskap om omvendelse fra synd, og som jeg kan se så blir verken omvendelse eller synd nevnt i det hele tatt, eller hvorfor Jesus i det hele tatt døde. Det siste skal jeg ikke være skråsikker på, men i så fall kom det veldig uklart fram.

Filmen starter på en interessant og håpefull måte, med god bilde kvalitet, samt godt skuespill av Joseph Fiennes, også kjent som Luther fra filmen med samme navn. Starten gir en mulig og interessant vinkling på hva som førte til at Jesu bein ikke ble brukket, hva fariseernes falske rykte om den tomme graven kan ha ført til, i dette tilfellet en etterforskning for å unngå oppstyr i byen før keiser Tiberius ankommer for å treffe Pilatus, som i tillegg viser seg å være opptatt med å gjøre folket til lags. Historien blir allikevel etter hvert noe tam, puslete og usannsynlig. Man får følelsen at man fyller på etter å ha gått tom for gode ideer. Jesus figuren er også litt tam og matt og mangler både karisma og en gjenkjennelse av Bibelens Jesus. Vi hører nesten ikke noen rene sitater fra Bibelen, og Jesus er for det meste taus og det er satt liten vekt på grunnen, årsaken og kallet Jesus hadde etter sin oppstandelse og før Hans himmelfart. Jesusfiguren her ligner dessverre mer på en New Age guru fra hinduismen enn ett portrett av den Bibelske Jesus. New Age guruen kan ha mye fint å si og de kan utstråle gode kvaliteter og de kan også snakke om kjærlighet, men jeg savnet noe mer, noe mer lik Jesus av Cliff Curtis rolletolkning om Jesus. Når det er sagt så løfter musikken filmen et par hakk og gir god draghjelp for at den ikke skal bli en helt under middels film. Sminken er også noe som skiller seg godt ut her og gir noen av karakterene en viss troverdighet over det gjennomsnittelige.
4 av 7 - -

Den tomme graven

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Risen tar historien videre fra der “The Passion of Christ” slutter, nemlig ved den tomme graven. Det legges opp til et mysterium av den største sorten, nemlig en tom grav der det skulle lugget en død person. Som enhver påskemystere så er det en person som får i oppgave å løse denne gåten, og han går da inn for å ikke bare finne Jesu døde kropp men også for å finne disiplene. Det viser seg å være en vanskelig oppgave når den døde kroppen ikke er å oppspore og disiplene vet ikke særlig mye de heller, fram til Jesus dukker opp. Historien er dermed i og for seg et veldig spennende konsept og legger opp til mye bra film.

Siden dette er en en film med relativt høyt budsjett så er det å forvente at både skuespill, lokasjoner og filmatiske er godt gjenomført. Det er det. Det jeg synes ikke var så godt gjort er muligens det som er resultat av at det er mange som skal ha en formening av hvordan et tydelig kristent budskap skal framstilles. Ofte forsvinner noe av tydeligheten, og selv om filmen får vist et godt kristent og bibelsk budskap på en god måte, så blir mye av dialogen mellom disiplene og Jesus noe enkle og halvhjertede. Det samme gjelder avhørene med f.eks. Claudius og Maria. Det er ingen store følelser i spill. Det snakkes lite om relevante ting. Det blir ingen god dynamikk i det hele, som gjør at det blir litt stivt og lite engasjerende og dermed også noe kjedelig.

Heldigvis så er det en god nok film til at du går fornøyd ut av kinosalen som både respekterer bibelhistorien og som ikke har vannet ut altfor mye av kjernen i påskebudskapet. Det er også veldig velkomment med en film fra denne vinkelen og denne siden av korsfestelsen.
5.3 av 7 - -
0.43 sekunder