The Brothers Karamazov (1958)
Det er stor spenning innad i Karamazov familien.
Fjodor er en velstående men gjerrig og drikkfeldig far. Han har fire sønner. Dmitri, den eldste, er en stolt offiser som sliter med pengeproblemer særlig i fohold til sin far og han er forlovet med den vakre og ikke minst rike Katya. Nest eldst er Ivan, mer verdenskjent person som blant annet har jobbet som journalist. Så er det Alexi som har viet sitt liv til Gud. Og til slutt epilektikeren Smerdjakov som havner litt i skyggen på grunn av sitt opphav.
Situasjonen til familien tar en ny vending når Dmitri forelsker ser i en av farens elskerinner, Grushenka. Sjalusien vokser, og noen ser en mulighet for å dra nytte av dette med farens arv i sikte.
Fjodor er en velstående men gjerrig og drikkfeldig far. Han har fire sønner. Dmitri, den eldste, er en stolt offiser som sliter med pengeproblemer særlig i fohold til sin far og han er forlovet med den vakre og ikke minst rike Katya. Nest eldst er Ivan, mer verdenskjent person som blant annet har jobbet som journalist. Så er det Alexi som har viet sitt liv til Gud. Og til slutt epilektikeren Smerdjakov som havner litt i skyggen på grunn av sitt opphav.
Situasjonen til familien tar en ny vending når Dmitri forelsker ser i en av farens elskerinner, Grushenka. Sjalusien vokser, og noen ser en mulighet for å dra nytte av dette med farens arv i sikte.
Vurdering
4.7 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Forfattere
Richard Brooks
Manusforfatter
Manusforfatter
Philip G. Epstein
Manusforfatter
Manusforfatter
Julius J. Epstein
Manusforfatter
Manusforfatter
Fyodor Dostoevsky
Forfatter
Forfatter
Skuespillere
Lee J. Cobb
Fyodor Karamazov
Fyodor Karamazov
Yul Brynner
Dmitri Karamazov
Dmitri Karamazov
Frank DeKova
Capt. Vrublevski
Capt. Vrublevski
Stephen Roberts
Michael
Michael
Dorothy Neumann
Old Crone
Old Crone
Claire Bloom
Katya
Katya
Maria Schell
Grushenka
Grushenka
Simon Oakland
Mavrayek
Mavrayek
Ziva Rodann
Gypsy Singer
Gypsy Singer
Michael Mark
Juror
Juror
Produsenter
Kathryn Hereford
Medprodusent
Medprodusent
Pandro S. Berman
Produsent
Produsent
Annet
Lignende filmer
Anmeldelser
Det Moralske Argumentet
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Filmen fra 1958, basert på Fjodor Dostojevskis roman fra 1880, holder seg til hoveddelen fra boken og en en helt godkjent adapsjon så langt mediet rekker. Det merkes nok ganske tydelig at alt fra boka ikke er med, for bøker er et bedre medium for kompliserte plot som dette nå er, men på den andre siden er en forenkling også velkommen samt det å få satt et ansikt på karakterene. Det er lettere å forholde seg til historien på film.
Filmen tar for seg historien til fire brødre, deres relasjon seg i mellom og deres far, som tar en uventet vending når det skjer et mord og den ene av brødrene, Dmitri, blir beskyldt for drapet. I boken er alle forhold beskrevet i større grad mens filmen må forkorte seg ned litt og holde seg til hovedhistorien. I bakgrunnen ulmer argumentet om Gud finnes eller ikke, siden en av brødrene er en munk(Alexi) som alltid taler for Gud og en av dem(Ivan) har skrevet en dyp artikkel mot Gud, moral og at alt er lov om ikke Gud finnes og dermed har fått ry som ateisten. Vi har også Smerdjakov, sønnen som faren ikke vil vedkjenne seg fullt ut og som havner litt på sidelinjen. Faren(Fjodor) bryr seg kun å være kristen i det ytre men lever ellers åpent skandaløst og er forhatt av alle. Siste bror(Dmitri) avfeier spørsmålet, som agnostiker, og har nok med sitt eget liv, jag etter penger og for å dekke sine lyster og behov. Dette bunner ut til at rammen for filmens fortolkning av temaet er en variant av det moralske argument for Guds eksistens, som mot slutten av filmen legges tydelig i munnen til Ivan som blir nødt til å tenke gjennom sitt argument på ny.
Det er mye å hente i en slik film, for den tar for seg flere tema som kommer mer til orde i boken og kan slik legge til grunn mange gode samtaler. Men, med en film av en slik bok får man mer ut av filmen om man kjenner historien, for da vet man hva som er utelatt og hvilke valg som er gjort for at filmen ikke skal bli ti timer lang. Muligens gjør dette også at filmen kan sees før man leser boken, for i boken er ikke plottet like viktig som alt det som fortelles ut ifra plottet og som fremmer de spørsmål som Dostojevski selv jobbet mye med.