Juana Inés (2016)
Denne miniserien dramatiserer livet til Juana Inés de la Cruz, en meksikansk nonne, forfatter og politisk person som levde på andre halvdel av 1600-tallet. Juana Inés er et vidunderbarn og som selvlært jente i et samfunn styrt av kirken og menn, forbauser hun omkretsens lærde. Ryktet og henne sprer seg og motstanden mot henne øker etterhvert som hun blir eldre og hennes innflytelse blir større.
Vurdering
4.3 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Patricia Arriaga-Jordán
Julián de Tavira
Emilio Maillé
Forfattere
Patricia Arriaga-Jordán
Manusforfatter
Manusforfatter
Javier Peñalosa
Manusforfatter
Manusforfatter
Mara Vargas
Manusforfatter
Manusforfatter
Monika Revilla
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Hernan Del Riego
Padre Antonio Núñez de Miranda
Padre Antonio Núñez de Miranda
Arcelia Ramírez
Juana Inés
Juana Inés
Lisa Owen
Virreina Leonor Carreto de Toledo
Virreina Leonor Carreto de Toledo
Arantza Ruiz
Juana Inés (som ung)
Juana Inés (som ung)
Margarita Sanz
Sor María
Sor María
Olfa Masmoudi
Monja Vidente
Monja Vidente
Mauricio Isaac
Virrey Antonio Sebastián de Toledo y Salazar, Marqués de Mancera
Virrey Antonio Sebastián de Toledo y Salazar, Marqués de Mancera
Pedro De Tavira
Carlos de Sigüenza y Góngora
Carlos de Sigüenza y Góngora
Yolanda Corrales
Virreina María Luisa Manrique de Lara y Gonzaga
Virreina María Luisa Manrique de Lara y Gonzaga
Carlos Valencia
Francisco de Aguiar y Seijas
Francisco de Aguiar y Seijas
Produsenter
Patricia Arriaga-Jordán
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Gabriela Valentán
Produsent
Produsent
Annet
Luis Ávila
Cinematografi
Cinematografi
Michael Nyman
Komponist
Komponist
Lignende filmer
Anmeldelser
Kvinnen som aldri helt fikk leve
Kvalitet
Budskap
Personlig syn
Netflix har latt seg inspirere av en historie fra 1600 tallets Mexico angående nonnen Juana Inés som antas å muligens ha vært lesbisk samt en av de tidligere forkjemperne for kvinners rettigheter med sine skrifter og dikt. Hun er en selvlært ung kvinne når hun ankommer adelen for å være tjener for visekongens kone. Der finner hun fort sin plass i biblioteket og som lærer for datteren i huset, men veien i et mannsdominert samfunn er ikke enkelt. Hennes fortid og iver etter kunnskap som kvinne blir brukt imot henne og hun blir tvunget til å gå i kloster - først som tvungen karmelitt men etterpå som Hieronymitt som tillot hennes tørst etter bøker og dikting.
Jeg liker slike historier fra virkeligheten om personligheter som går imot normen i samfunnet, og historien om Juana Inés de la Cruz er intet unntak. Dessverre synes jeg likevel at produsentene ikke helt får det til. Det blir for flatt og Juana mangler gløden. Hennes kamp om å få lov til å drive med sine interesser er noe som serien fokuserer godt ved, men Juana virker noe uinspirert(og dermed kommer ikke hennes klokskap alltid fram) og vi får litt for lite innblikk i hennes verden(altså hode, hvordan hun tenker) siden det ser ut til å fokuseres noe mer på presteskapets bekymringer, kamp mot hennes talent, politiske spill og ikke minst hennes forhold til visedronningen.
Hennes seksuelle legning er også et underliggende tema som filmskaperne prøver å vektlegge hele veien. Legningen er forsåvidt godt portrettert i og med at det lenge er en slags mystikk rundt den, siden det er en motsetning med å være nonne og seksuelt aktiv, noe som gir serien en underliggende spenning hele veien. Det gjenspeiler det vi vet om henne, nemlig usikkerheten om hun virkelig var lesbisk på den måten vi tenker i dag eller om hun så på kjærligheten mellom kvinner som en mer platonsk men likevel prisverdig på lik linje som det seksuelle mellom kjønnene, men det er ingen hemmelighet hvor filmskaperne vil det skal gå. Serien er best der de lar dette temaet være et mysterium eller være ute av fokus.
Mye av grunnen til at “Juana Inés” kunne vært bedre er nok det mislykkede forsøket fra regissør og filmskaperne er at de har valgt fortolkningen som de har valgt. Noen ganger er serien praktfull andre ganger ganske forglemmelig. De faller i samme gamle fella om stereotypier i kirken, samt det at det alltid skal være fokus på sølibatet og lysten når det filmatiseres nonneliv. Det betyr ikke at det ikke er plass til dybde og ettertanke. Det er plass til Juana Inés tørst etter kunnskap, men hun blir sett på som noe stolt, selvgod og noe manipulernede men som modnes utover sitt liv. Hennes følelser blir vektlagt som det fremste argument av filmskaperne fremfor hennes intellekt, selv om det er hennes intellekt som fører henne frem. På sett og vis går disse hand i hand og kampen kjempes på begge fronter. Ja, serien har sine kvaliteter, men blir aldri noe mer enn en middels biografi om enn av en mindre kjent men likevel viktige persone i den katolske kirkens arv. Juana var en kvinne som ble født i feil tid og sted i historien og fikk aldri vist helt hva hun kunne ha utrettet.