Spotlight (2015)
Spotlight avdelingen i Boston Globe begynte i 2001 å etterforske en sak om flere overgrep mot barn gjort av prester i den katolske kirke. Når avisen graver dypere kommer det fram at saken er mye mer omfattende enn noen kunne ha forestilt seg, og at det er mye som er gjort for å dysse ned omfanget. Filmen er basert på den sanne historien om arbeidet gjort av redaksjonen hos Boston Globe for å få sanneheten fram i lyset ved å grave dypt etter fakta, og slik avsløre den massive overgrepsskandalen i den katolske kirken.
Spotlight fikk 6 Oscar-nominasjoner - deriblant for beste film, regi og manus. På rollelisten finner vi store navn som Michael Keaton, Stanley Tucci, Liev Schreiber, Mark Ruffalo og Rachel McAdams.
Spotlight fikk 6 Oscar-nominasjoner - deriblant for beste film, regi og manus. På rollelisten finner vi store navn som Michael Keaton, Stanley Tucci, Liev Schreiber, Mark Ruffalo og Rachel McAdams.
Vurdering
6 av 1 stemme
Fakta
Medvirkende
Regissør
Tom McCarthy
Forfattere
Josh Singer
Manusforfatter
Manusforfatter
Tom McCarthy
Manusforfatter
Manusforfatter
Skuespillere
Liev Schreiber
Marty Baron
Marty Baron
Mark Ruffalo
Mike Rezendes
Mike Rezendes
Michael Keaton
Walter 'Robby' Robinson
Walter 'Robby' Robinson
Rachel McAdams
Sacha Pfeiffer
Sacha Pfeiffer
John Slattery
Ben Bradlee, Jr.
Ben Bradlee, Jr.
Richard Fitzpatrick
Rectory Priest
Rectory Priest
Paul Guilfoyle
Pete Conley
Pete Conley
Tim Progosh
Principal Bill Kemeza
Principal Bill Kemeza
Neal Huff
Phil Saviano
Phil Saviano
Billy Crudup
Eric Macleish
Eric Macleish
Produsenter
Jeff Skoll
Produsent
Produsent
Josh Singer
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Tom Ortenberg
Produsent
Produsent
Nicole Rocklin
Produsent
Produsent
Michael Sugar
Produsent
Produsent
Youtchi von Lintel
Medprodusent
Medprodusent
Pierre Omidyar
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
David Mizner
Medprodusent
Medprodusent
Michael Bederman
Sjefsprodusent
Sjefsprodusent
Kate Churchill
Medprodusent
Medprodusent
Annet
Howard Shore
Komponist
Komponist
Masanobu Takayanagi
Cinematografi
Cinematografi
Tom McArdle
Redigering
Redigering
Stephen H. Carter
Produksjonsdesign
Produksjonsdesign
Lignende filmer
Anmeldelser
Belyser en mørk side i den katolske kirken
Jeg ville nok sagt at Spotlight kanskje ikke helt fortjener Oscar for beste film, men dersom det hadde vært en pris for viktigste film så hadde den lett fått min stemme. Det er kanskje derfor det er så viktig at Spotlight nettopp vant beste film. Det er uansett et fremdragende verk der det er lite å trekke i negativ retning, det er bare at den er noe snever i å treffe en større målgruppe som et avisdrama som det nå er. Heldigvis så er tematikken såpass het og navnene såpass store at filmen reiser mange øyebryn som kanskje ellers ikke hadde brydd seg.
Spenningskurven er tosidig. På den ene siden er det et mysterie der det graves dypere inn i en sak og nøstes opp et større nettverk av skandale, og på den andre siden som følger tett er den økende vonde følelsen du får i deg for hvert minutt som filmen nærmer seg slutten. Det er ingen enkel måte å fortelle en historie om et av historiens største overgrepssaker og atpåtil innad i den katolske kirken. Det er ekstra vondt å se hvordan så mange kan holde tett om saken.
Fordi det er et vell av vonde følelser som bygger seg opp så er det små ting som virkelig kan sette seg dypt og ha stor effekt, spesielt dersom du er investert og lar historien berøre. Selv om det er et tema som er blitt tatt frem gjentatte ganger før, så er det likevel en ny vinkling på historien som belyses og det er en historie som er så viktig å ikke skjule under teppet. Man får god innsikt fra innsiden i en sak som senere har ført til mange flere lignende avsløringer rundt om i verden.
Selv om den katolske kirken får gjenomgå så er det objektivt og riktig gjort. Dette også en film som går dypere, for den går på hele samfunnet - vi har alle ansvar om å snakke om det og ta tak når vi vet at det skjer. Den tør å pirke borti den skammen som ofrene føler og den skylden som de som ikke har sagt noe går å bærer på, og med en avisredaksjon som bakteppe for å få fram historien er en god platform å bruke.
Jeg gikk ut av kinosalen med en stor vond klump i halsen og et hjerte som kokte.
Spenningskurven er tosidig. På den ene siden er det et mysterie der det graves dypere inn i en sak og nøstes opp et større nettverk av skandale, og på den andre siden som følger tett er den økende vonde følelsen du får i deg for hvert minutt som filmen nærmer seg slutten. Det er ingen enkel måte å fortelle en historie om et av historiens største overgrepssaker og atpåtil innad i den katolske kirken. Det er ekstra vondt å se hvordan så mange kan holde tett om saken.
Fordi det er et vell av vonde følelser som bygger seg opp så er det små ting som virkelig kan sette seg dypt og ha stor effekt, spesielt dersom du er investert og lar historien berøre. Selv om det er et tema som er blitt tatt frem gjentatte ganger før, så er det likevel en ny vinkling på historien som belyses og det er en historie som er så viktig å ikke skjule under teppet. Man får god innsikt fra innsiden i en sak som senere har ført til mange flere lignende avsløringer rundt om i verden.
Selv om den katolske kirken får gjenomgå så er det objektivt og riktig gjort. Dette også en film som går dypere, for den går på hele samfunnet - vi har alle ansvar om å snakke om det og ta tak når vi vet at det skjer. Den tør å pirke borti den skammen som ofrene føler og den skylden som de som ikke har sagt noe går å bærer på, og med en avisredaksjon som bakteppe for å få fram historien er en god platform å bruke.
Jeg gikk ut av kinosalen med en stor vond klump i halsen og et hjerte som kokte.