Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Jesu Siste Fristelse (1988)

Basert på romanen til Nikos Kazantzaki har Martin Scorcese filmatisert historien som baserer seg på Jesu menneskelighet, hans fristelser, vanskeligheter, kamp med Gud sin Far og uklarhetene ved sin misjon.

Vurdering

2.84 av 2 stemmer

Fakta

2t 37min
The Last Temptation of Christ, Passion
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Forfattere
Paul Schrader
Manusforfatter
Nikos Kazantzakis
Forfatter
Skuespillere
Ted Rusoff
Stemme i mengden
Leo Burmester
Nathaniel
Dale Wyatt
Stemme i mengden
Domenico Fiore
Stemme i mengden
Barbara Hershey
Maria Magdalena
Irvin Kershner
Sebedeus
Produsenter
Barbara De Fina
Produsent
Harry J. Ufland
Sjefsprodusent
Annet
Thelma Schoonmaker
Redigering
John Beard
Produksjonsdesign
Peter Gabriel
Komponist
Michael Ballhaus
Cinematografi

Lignende filmer

Anmeldelser

Kontroversiell film om Jesus

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Martin Scrosese sjokkerte verden i 1988 da han laget en av de mest kontroversielle filmene om Jesus, der Jesu fristelser og menneskelighet ble lagt stor vekt på. I Norge fikk filmen 18 års grense, ikke bare for sitt kontroversielle budskap men også at Jesusfilmen innholdt mye nakenhet, sex, blod og blasfemi. Filmen fikk fanatiske kristne til å demonstrere utenfor kinoene.



Personlig forstår jeg at filmen er kontroversiell og at noen reagerer, men jeg forsår ikke helt hvordan man kan si at den er forkastelig, ukristelig eller blasfemisk. Det er forståelig at en god del i filmen provoserer og er lett å reagere negativt på, men selve kjernen i filmen er jo det at uten at Jesus fullførte sin misjon om å dø på korset for så å gjenoppstå ville frelsen vært forgjeves. Det er satt stor, veldig stor, vekt på Jesu menneskelighet, hans fristelser, hvordan han følte om Gud når han begynte å få sitt kall og hvordan han gav avkall på sine lyster fordi han ville tjene Gud men likevel hvordan disse forfulgte ham. Jesus legger mye skyld på seg selv, når Maria Magdalena blir prostituert etter at Jesus har nektet å gifte seg med henne, når han lager korsene som mange jøder blir henrettet på eller hvordan han sier han hater i sitt hjerte men likevel ikke greier å la være å elske. For å få til dette så må forfatteren gå bort fra Bibelen og lage sin egen Jesus og egen Jesushistorie – og for ikke å gå altfor langt, så blir Bibelens historie berørt i mange hendelser men det skjer ikke helt slik bibelen beskriver det i denne filmen. Men på en annen side så kan det hende at Jesus faktisk kjempet en del med disse tingene som ”The Last Temptation of Christ” tar fram, kanskje særlig med kampen om hva han skulle gjøre på Jorden og hvordan han møtet døden.



Jeg liker filmer som provoserer litt og får en til å tenke utenfor boksen, eller boken, men som likevel bringer deg litt nærmere. Det er viktig å ikke miste sin kritiske sans og sin fot i sannheten, men også viktig å ikke miste sin forstand når man kritiserer det som ikke holder mål i filmen, for selv om budskapet er på grensen så får filmen fram noen poenger som ikke finnes i andre filmer om Jesus. Likevel, filmen er laget mer for å provosere enn for å presentere budskapet om vår frelser.



På sin måte er filmen til den Oscarnominerte Scorsese et mesterverk der skuespillerne har tolket sine roller utrolig godt med et musikkspor verd sin Grammy nominasjon som følger filmen. Det merkes inspirasjon fra Thomasevangeliet, Judasevangeliet(det vi viste om den i 1988) og andre evangelier som står langt utenfor vår kanon og troverdig holdbar historie, men mest inspirasjon er nokk hentet fra forfatterens egen tankeverden framfor de historiske hendelsene. Jesu menneskelighet kom nokk til syne på flere måter enn det filmen viser, for filmen er opptatt av skyggesidene, men framfor alt må vi ikke glemme det som filmen nedtoner, at Jesu Guddommelighet kommer mer til syne i kilden, i Bibelen.
4.67 av 7 - -

En presentasjon av en falsk messias

Dette er en av de ekleste Jesusfilmene jeg har sett! Jeg kunne kjenne en uggen og ekkel følelse under filmen som bekreftet dette. Tenk å lage en slik presentasjon om hvem Jesus er og presentere det på den måten som blir gjort her?!!

Filmen forteller oss allerede i starten at den ikke baserer seg på evangeliene men på NikosKazantzakis roman som er et uttrykk på hans søken og åndelige kamp etter sannheten!



Vi møter en tvilende Jesus som vandrer på jorden med synd, samvittighetskvaler, frykt og alt som hører til! Det hele blir presentert på en kvalmende og total ubibelsk måte, selv om den kan inneholde noen bibelske uttrykk og sitater! Hvis jeg skulle tatt frem alle ting som går imot Bibelens budskap om Jesus så ville anmeldelsen blitt altfor lang. Det offeret som blir presentert på slutten blir et totalt ufullkomment offer og det hele blir bare kvalmende, spottende og blasfemisk i høyeste grad og jeg skjønner godt hvorfor filmen på sin tid var kontroversiell både her og der!

Hele den ånden som driver filmen kan med engang kjennes at ikke er fra Gud. Denne filmen når bunnkarakter fra min side pga. ”Blasfemiparagrafen” som jeg velger å overholde angående denne filmen! DENNE FILMEN ANBEFALES IKKE!!
1 av 7 - -
0.5 sekunder