Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Maria Magdalena (2018)

Den sanne historien om en av bibelhistoriens mest enigmatiske og misforståtte skikkelser, Maria Magdalena. Som ung kvinne led hun under datidens hierarki og kjønnsrollemønster, og ønsket å finne en større mening med livet. Da hun ble kjent med Jesus fra Nasaret og så hvilken enorm betydning han hadde for folket, forlot hun familien sin for å følge ham. Til tross for at flere av de andre disiplene var skeptisk til at en kvinne skulle representere Jesus på lik linje med dem, ble hun en nøkkelperson i den skjebnesvangre ferden mot Jerusalem. For å undergrave hennes rolle i Bibelen, ble hun med tiden omtalt som en prostituert og "fallen kvinne". Ikke før i nyere tid ble hennes status som en av de opprinnelige apostlene offisielt anerkjent av Paven.

Regien er ved Garth Davis ("Lion"). Hovedrollen som Maria Magdalena spilles av Rooney Mara, mens Joaquin Phoneix er Jesus av Nasaret. I øvrige roller finner vi også Chiwetel Ejiofor ("12 Years a Slave") og Tahar Rahim ("Profeten").

Vurdering

3.3 av 1 stemme

Fakta

12
2t
Den sanne historien om Maria Magdalena, Mary Magdalene
Språk: Hebraisk, Engelsk

Medvirkende

Regissør
Garth Davis
Forfattere
Philippa Goslett
Manusforfatter
Helen Edmundson
Manusforfatter
Skuespillere
Rooney Mara
Mary Magdalene
Uri Gavriel
Philip
Ryan Corr
Joseph
Tawfeek Barhom
James
Charles Babalola
Andrew
Tchéky Karyo
Elisha
Lubna Azabal
Susannah
Produsenter
Marco Valerio Pugini
line producer
Ute Leonhardt
Produsent
Liz Watts
Produsent
Emile Sherman
Produsent
Caroline Hewitt
Medprodusent
Iain Canning
Produsent
Annet
Melanie Oliver
Redigering
Fiona Crombie
Produksjonsdesign
Alexandre de Franceschi
Redigering
Greig Fraser
Cinematografi
Jóhann Jóhannsson
Komponist
Hildur Guðnadóttir
Komponist

Lignende filmer

Anmeldelser

Jesus, den fraværende

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Dette er atter et forsøk på å se på Jesus historien med nye øyne og tolke hendelsene i evangeliene på noe kontroversiell måte men samtidig med kanskje enda mer humant preg. Altså, en slik nymoderne hollywood sekulær tolkning som prøver å ta hensyn til alle sammen. Vi følger Maria fra Jesus besøker landsbyen, der hun henger seg på fram til påskehøytiden i Jerusalem. Den Jesus vi møter er en av de tingen jeg har vanskeligst med å svelge når det kommer til dette portrettet. Jesus er mye eldre enn de bibelske 33, han er stille, han trekker seg tilbake, han vet ikke hva han skal si, han sier ting som ikke er fra bibelen og ikke minst, han er ikke en lærer til disiplene. Kanskje det skjer mer når kamera er slått av? Det gjør uansett at disiplene er nødt til mistolke hans ord, de spør ikke og Jesus forklarer ikke med det resultat at de ikke vet helt hva de har dratt ut på. Nykomlingen Maria virker som at er den eneste som forstår litt og som hele veien forsøker å få disiplene med på notene.

Det er altså tatt mange friheter fra bibelteksten. Når man tar friheter og prøver å legge seg mer nær virkeligheten(altså finne Jesus bak teksten) så virker det veldig dumt å tillegge ham ord og meninger som ikke er kommet fram i den overleverte teksten. Ja, noen ting som står i evangeliene er tatt med, men så å si alt er forsøkt endret(og mye lagt til) - og det trenger nødvendigvis ikke være altfor ille om ikke man hadde tillagt Jesus mer moderne ideer(og i sammenheng med Maria, såklart, med feministiske tanker) og gjort ham til en en mindre karismatisk person som føler og lukker inne i seg smerten. Tror ideen er nettopp det at det som ble skrevet i etterkant er en slags forherligelse av personen for å overbevise(altså en mytologisering) når den egentlige Jesus ikke strakk til. Det de har tatt med fra bibelen, slik som dåp, navn, fader vår, utsendelsen, tempelrensingen og korsfestelsen er da mer knagger som da forfatterne av evangeliene har bygget videre på. Under dette er det likevel noe med personen som er tiltrekkende, noe med at han vet hva som kommer og noe med at alt annet ikke er så viktig. Det beste med filmen er kanskje at de har greid å tillegge Judas motiv for både svik og selvmord som passer inn i filmens ramme. Maria er ellers helt greit fremstilt.

Filmatisk er det noe som skurrer føler jeg. Filmen er for treg, det er gjort noen tvilsomme grep(historiske og logiske feil) og handlingen føles uferdig - det bygges ikke opp relasjoner, og det bygges ikke opp et forhold til budskapet. Det er forsøkt på noe moderne filmkunst og fine bilder, men det er ikke godt nok. Jeg er altså veldig tvil angående en del aspekter, men lander på at jeg ikke synes så mye om denne tolkningen.
3.3 av 7 - -
0.35 sekunder