Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

The Encounter (2010)

Etter å ha kjørt seg fast i et slags ingenmansland så møter fem fremmede hverandre strandet ved en forlatt restaurant langs en øde vei. En arrogant bedriftsmann(Borden), en ensom kvinne(Velasquez), et par(Nieto og Davis) på randen av skilsmisse og ei ung jente(Gibney) som har rømt hjemmefra møter hverandre på denne restaruanten der de blir servert noe som er mere verd enn et måltid. Denne genuine verten er en viss Nasareer(Marchiano) som vet alle deres hemmeligheter og innehar svaret på alle deres problemer - bare de ville stolt på ham. Dette blir et mirakuløst møte som vil forvandle deres liv.

Vurdering

4.33 av 1 stemme

Fakta

1t 30min
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Forfattere
Sean Paul Murphy
Manusforfatter
Michael Scott
Michael Scott
Manusforfatter
Timothy Ratajczak
Manusforfatter
Steve Taylor
Manusforfatter
Jason Cusick
Manusforfatter
Skuespillere
Tom Saab
Seg selv
Kass Connors
Offiser Deville
Marc Davies
Offiser Tom
Danah Davis
Catherine
Elizabeth Ince
Sadie
Produsenter
Michael Scott
Michael Scott
Produsent
Andrea Logan White
Andrea Logan White
Medprodusent
Russell Wolfe
Russell Wolfe
Produsent
Sean Paul Murphy
Medprodusent
Timothy Ratajczak
Medprodusent
Bradley Dorsey
Medprodusent
Tom Saab
Sjefsprodusent
Annet
Sean Paul Murphy
Redigering
Darren Rydstrom
Cinematografi
Mona Nahm
Produksjonsdesign
Matt Gates
Komponist
Steve Ochoa
Produksjonsdesign
Ido Waksman
Komponist

Lignende filmer

Anmeldelser

Et litt masete Jesusmøte på kafé

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Den kristne skuespilleren David A.R. White debuterer i registolen i dette Jesusdramaet som utspiller seg i midten av ingenmannsland. Fem fremmede havner opp på en fremmed og ukjent restaurant med hver sin bakgrunn å ta fatt i. Det blir klart etter hvert at det er Jesus som driver denne restauranten og livene deres vil bli sterkt utfordret til et annerledes liv enn det de lever for øyeblikket.



”The Encounter” kan sies å være en liten oppfølger til ”Levende Bibel: Matteusevangeliet” der Jesusrollen Bruce Marchiano også spiller Jesus. Dette bekreftes ved et identitetskort han tar opp fra lommen sin, der bildet er tatt av ham fra overnevnte Jesusfilm.

Hvis vi skal ta et lite dykk i innholdet av filmen så skal det sies at den moralsk sett er ren og god og Jesusfiguren prøver sitt å få moralen til å bli enda bedre når det kommer til de medmenneskelige forholdene disse personene har til hverandre, seg selv og holdningene til verden rundt seg.

Jesusfiguren i filmen opplever jeg allikevel å være altfor masete og allvitende i den forstand at han absolutt skal fortelle fortiden til disse menneskene og ”trikse og fikse” for dem for å bevise at Han er Jesus. Selv om flere av restaurant gjestene enda uttrykker sin tvil så kjører Jesus på med replikker i det uendelige og man skulle tro det aldri tok slutt. I den første del av filmen så blir også Hans ”profetiske ord” til disse menneskene ganske vage og han lover lykke og et vidunderlig liv med fred og harmoni osv. Selv om vi ser tendenser til det i Bibelen der Jesus for eksempel sier at ”Jeg er livets brød, den som kommer til Meg, skal aldri sulte”(Joh.6:35). Men Jesus avslørte ofte menneskers synd, for eksempel ved Sykars brønn der Jesus ser inn i livet til kvinnen og avslører det at hun har hatt fem men og den mannen hun har nå ikke er mannen hennes (Joh.4:18).

Når det er sagt så forbedres dette litt lenger inn i filmen og Jesus blir litt ”skarpere” i sitt ordbruk. Da kommer det fram om himmel og helvete, synd, tilgivelse og omvendelse. I tillegg til et budskap som siktes til de ikke troende som blir representert i filmen, så er det et budskap til de få troende, om det å høre på Guds stemme og være lydig mot den. Filmen har også et budskap for hyklere og steinhjerter!



Skuespillet er ikke det aller beste og kunne vært slipt en del på, selv om det til tider går bra. Regnværet er litt for dårlig laget og det virker som en hageslange blir brukt på vei inn på restauranten. Så noen små tekniske detaljer kunne vært fikset noe på for å heve kvaliteten noen hakk.



En noe masete Jesus og litt mange klisjé replikker begrenset til ett sted kan gjøre filmen litt kjedelig og masete. Utenom dette så har den sine små lyspunkter underveis og ender etter min mening til å bli en middels kristen produksjon med et ganske interessant grunnlag å bygge en historie på, noe som blir utnyttet sånn midt på tre. Jeg ville allikevel anbefalt ”The Perfect Stranger” (2005) fremfor denne.
4.33 av 7 - -
0.58 sekunder