Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

IMDb (5.0)IMDb
Stream på

The Grace Card (2010)

Da politibetjenten Mac McDonald(Joiner) mister sin sønn i en ulykke, plages han i mange år av dyp sorg og bitterhet, en sorg som tærer på hans kjærlighet til familien, og han vender sin vrede mod Gud – og alle andre... Mon tro det vil lykkes Mac og hans nye patruljepartner Sam Wright(Higgenbottom) å hjelpe hverandre, når det eneste de kan se er deres innbyrdes forskjeller – spesielt den åpenlyse?

Vurdering

4.67 av 1 stemme

Fakta

1t 37min
Land: USA
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
David G. Evans
Forfattere
Howard Klausner
Manusforfatter
Skuespillere
Michael Joiner
Bill 'Mac' McDonald
Louis Gossett Jr.
George Wright
Stephen Dervan
Mitch Sanders
Mike Higgenbottom
Sam Wright
Joy Parmer Moore
Sara McDonald
Dawntoya Thomason
Debra Wright
Rob Erickson
Blake McDonald
Kiana McDaniel
Grace Wright
Taylor Ollins
Emily Wright
Cindy Hodge
Dr. Vines
Produsenter
Howard Klausner
Produsent
David G. Evans
Sjefsprodusent
Timothy D. Brown
Medprodusent
Lynn Holmes
Sjefsprodusent
John Nasraway
Produsent
John R. Saunders
Produsent
Esther Evans
Sjefsprodusent
Annet
Darian Corley
Produksjonsdesign
John Paul Clark
Cinematografi
Brent Rowan
Komponist
Mark Pruett
Redigering

Lignende filmer

Anmeldelser

Nåde og tilgivelse hånd i hånd

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

”The Grace Card” handler om en far som mister sin fem år gamle sønn etter en påkjørsel av en afro amerikansk narkodealer som prøver å flykte fra politiet. Dette preger familien sterkt og faren melder seg inn i politiet for å arbeide mot at flere slike tilfeller inntreffer. De har også en til sønn, som under ulykken kun var baby, som vokser opp under vanskelige omstendigheter preget av det som har skjedd, og skole og familieliv ser ut til å gå helt i grøften. Midt i alt dette blir faren, Mac koblet sammen med den afro amerikanske politibetjenten Sam hvor disse to skal utgjøre et team. Dette blir alt annet enn lett for dem begge to, og en prøvelse for Sam som også jobber deltid som pastor i sin menighet.



Filmen har et sterkt budskap om å tilgi hverandre og elske hverandre uansett hudfarge eller hendelse som har funnet sted. Prekenene til Sam går også mye ut på det, samtidig som han selv kjemper med saken. På den andre siden så mangler filmen fokus på tilgivelse fra Gud og frelse i Jesus Kristus noe som burde vært passende og fått inn i filmens story. Bibelen, eller sitering fra Bibelen blir heller ikke vektlagt under søndagsprekenene. Fokuset blir heller på et såkalt ”nådekort”(Grace card), der filmens tittel har hentet navnet sitt. På dette kortet står det skrevet: ”Jeg lover å be for deg hver dag, spørre deg om tilgivelse, og tilgi deg, og være din venn for alltid.” Det som står på kortet trenger absolutt ikke være noe negativt, men veldig viktig, men når et slikt kort erstatter Guds Ord så kan man stille seg litt spørrende til helheten i budskapet filmen formidler. Det er absolutt viktig å leve i tilgivelse, tilgi hverandre, be for hverandre og være venner, men når man mer eller mindre utelater Gud og korsets budskap fra dette og ikke kan trekke tydelige paralleller mellom disse to så synes jeg det blir et par hull i filmens åndelige budskap. Heldigvis får vi sitert første del av Efeserne 2:8 på skjermen rett før rulleteksten: ”For av nåde er dere frelst…”. Vi får også en god pekepinn på at vi trenger den kraft som er i nåden til å kunne elske våre fiender!

Bestefaren til Sam virker som en god, vis og ydmyk Guds mann med mange gode råd, bl.a. at Jesu budskap gjelder, og bør leves ute på gata og ikke først og fremst fra en prekestol inne i et kirkebygg. Det blir også henvist til en bok, med en prekensamling av den tidligere klassiske forkynneren Charles Spurgeon.

Filmen er et godt bilde på hvordan Gud kan bruke det vonde og vende det om til noe godt og lærerikt både for ikke troende og troende.



Filmen starter etter min mening med veldig dårlig skuespill og fremføring av replikker som både virker å være uten innlevelse og kvalitet. Dette bedrer seg heldigvis noe innover i filmen og forbedringen er med og gir oss en hjertevarmende slutt. Handlingen er også til tider temmelig klisjé og forutsigbar og man blir nødt til legge inn noen tilfeldigheter og usannsynlige hendelser for å få et noenlunde driv i handlingen.



Filmen i sin helhet virker å være helt grei og dette er et godt alternativ til mye av den søpla av film vi finner der ute på det sekulære markedet. Moralen er veldig god, selv om jeg til en viss grad savner den andre siden av temaet, nemlig Guds fokuset.

Vi får også noen gode låter av noen kristne artister og grupper, som for eksempel ”Cry out to Jesus” av ”Third Day” og ”City on Our Knees” av Toby Mac, som er med og gir andre siden av budskapet litt mer tyngde. Totalt sett en grei film om kraften i tilgivelse!

Manuset er skrevet av Howard Klausner som også bl.a. står bak Hollywood filmen ”Space Cowboys” fra 2000.
4.67 av 7 - -
0.49 sekunder