Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

The High Priestess - Pope Joan (2009)

Dette er den spennende og fascinerende historien om Joan (Johanna Wokalek - Baader Meinhof Complex), født i 814 i en tid hvor kvinner var slaver under deres fedre, ektemenn og kirken. Mot alle odds vokser hun opp til å bli en utdannet, intelligent og fryktløs kvinne. Joan kler seg som en mann og stiger opp i middelalderens kirkelige hierarki uten å bli avslørt.

Hun blir valgt til å være Pave Sergius (John Goodman - The Big Lebowski) sin personlige lege, men når han kort tid senere blir funnet forgiftet, utnevnes hun til den nye Paven. Men den nye, forkledde Paven har et svakt punkt, og hennes rivaler kommer stadig nærmere å avsløre den store hemmeligheten som kan felle henne. Denne episke fortellingen er basert på den internasjonale bestselgeren av Donna Woolfolk Cross.

Vurdering

4.67 av 2 stemmer

Fakta

2t 29min
Pope Joan, Die Päpstin
Språk: Engelsk, Latin

Medvirkende

Regissør
Sönke Wortmann
Forfattere
Sönke Wortmann
Manusforfatter
Donna Woolfolk Cross
Forfatter
Heinrich Hadding
Manusforfatter
Skuespillere
Tom Strauss
Benjamin
Colin Goodwin
Nobleman
David Wenham
Gerold
Iain Glen
Iain Glen
Village Priest
Anatole Taubman
Anastasius
Suzanne Bertish
Bishop Arnaldo
Alberto Cracco
Ennodius
Produsenter
Herman Weigel
Medprodusent
Faruk Alatan
Medprodusent
Doris J. Heinze
Medprodusent
Edmon Roch
Medprodusent
Norbert Sauer
Medprodusent
Oliver Berben
Produsent
Silvia Tollmann
Produsent
Annet
Hans Funck
Redigering
Bernd Lepel
Produksjonsdesign
Marcel Barsotti
Komponist
Tom Fährmann
Cinematografi

Lignende filmer

Anmeldelser

En av historiens glemte kvinner

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Dette er den sanne historien om pave Joan(Johanna) som gikk inn i historiens glemmebok. Hun var en kvinnelig lærd som gikk hele veien til pavestolen utkledd som en mann, uten å bli avslørt. Fra en hard og streng oppvekst på landet rømmer hun lærevillig og intellektuell uti den store verden for å følge kallet hun føler Gud har lagt henne på hjertet. Hun prøver så godt det lar seg å hjelpe de syke og fattige, og med mirakelkurene hun har lært av sin mor klatrer hun stadig opp i det kirkelige hierarki. Veien dit er langt fra lett og Joan må gjennom store prøvelser og utfordringer.

Vi kan se at Johanna har et ganske annet syn på saker og ting enn datidens prester og biskoper. Hun lever etter det kallet hun føler hun har fått fra Gud, og går ut for å hjelpe mennesker i nød og gi kvinnene muligheter til å lære seg å lese og skrive. Ydmykheten hennes virker godt og bibelsk og det virker som om hun tar et oppgjør med en del som pavekirken har stått for. Flere ting ble forandret på under hennes pavedømme. Tross dette så viser det seg at hun senere lever i hor med flammen hennes fra tidligere av, noe som er ekstra alvorlig for noen i hennes posisjon. Dette kan allikevel for alt vi vet bare være oppdikting, men ødelegger allikevel noe av budskapet. Evangeliet kommer heller ikke fram i filmen og nødhjelpen hennes, ifølge filmen, proklamerer ikke noe evangelium, summa summarium.

God filmkvalitet, fremdragende skuespill og et drivende manus gjør filmen allikevel interessant å følge med i og verdt en titt. Det at filmen delvis viser seg å være basert på en sann historie gjør den ekstra spesiell enn om den bare hadde vært diktet opp, selv om den hovedsakelig baserer seg på en roman av Donna Woolfolk Cross.

I fleres øyne er dette nok en skamfull historie, men som allikevel var til hjelp for flere mennesker på den tid. Joan tar oppgjør med ting fra den tid og er selvstendig tenkende og ikke altfor mye påvirket av pavemakten. Hun blir ikke lurt av salg på ”Jomfru Maria melk” og peker også noe til at troen må være der først før man kunne døpe hedningene! Selv om dette ikke henviser til motstand av barnedåp så viser dette allikevel til at hun turte å gå imot paven, ansikt til ansikt, på visse ting.
4.33 av 7 - -

Feminisme i middelalderen

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Vi vet egentlig veldig lite om denne kvinnelige paven som antageligvis greide å bli pave ved å forkle seg som mann, men en god historie blir det av slikt. Donna Woolfolk Cross skrev en roman om denne kvinnen, Johanna, som ble tatt vel imot og som populariserte historien – og derifra er ikke veien lang til film. Selvsagt tar boka standpunkt i at historien virkelig har skjedd, men det er mye usikkerhet rundt om dette er en legende eller om historien virkelig skjedde – uansett er det utrolig mye dikting involvert.

Som mange andre filmer om middelalderen så er kirken som regel ganske korrupt, men her får vi faktisk innblikk den gode siden av kirken i tillegg til den korrupte. Intelligensen til Johanna får vi blant annet av hennes tolkning av de bibelske tekstene – siden det var en av de få bøkene som var tilgjengelig på den tiden – men også hennes interesse av å lære både fra filosofer, matematikere og de som kunne medisin. Det er godt å se en film som binder vitenskap, fornuft og kristendommen sammen – men til tider blir det litt overfeministisk.

At det er mye dikting merkes siden historien er blitt pyntet på med elementer som romantikk, feminisme, hollywoodpreg og en del overdrivelser – men det er en meget god film alt i alt. Kvaliteten er ypperlig, og selv om det tar litt tid til å venne seg til John Goodman som pave, så passer skuespillerne i rollene sine meget godt. Det er blitt gjort mye bra arbeid med kostymer, musikk og alt virker gjennomført og solid. Historien er også såpass engasjerende at den holder godt hele lengden av filmen.

Du hadde sikkert ikke hørt om denne kvinnelige paven uten å enten å ha hørt om boken eller sett denne filmen, og det er kult synes jeg at man kan popularisere ukjente deler av historien på en slik måte og få fram noe av den tidens problemer men også med den tidens inspirerte mennesker.
5 av 7 - -
0.49 sekunder