Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

The Body (2001)

Motsetninger møtes da den Vatikan-utpekte presten Matt Gutierrez (Banderas) kommer til Jerusalem for å hjelpe den israelske arkeologen Sharon Golban(Williams). Bak en helt vanlig butikk har hun funnet et skjelett i en rik manns grav. En gullmynt i graven bærer Pontius Pilatus' navn, og alt peker på at liket i sin tid ble korsfestet. Sammen går Matt og Sharon nå i gang med å etterforske det mystiske funnet, som både kan ryste hele den vestlige religionen i sine grunnvoller og true freden i Midtøsten.

Vurdering

4.5 av 2 stemmer

Fakta

1t 44min

Medvirkende

Regissør
Jonas McCord
Forfattere
Jonas McCord
Manusforfatter
Richard Sapir
Forfatter
Skuespillere
Vernon Dobtcheff
Vernon Dobtcheff
Monsignor
Antonio Banderas
Matt Gutierrez
John Shrapnel
Moshe Cohen
Derek Jacobi
Father Lavelle
Sami Samir
Achmed
Jason Flemyng
Father Walter Winstead
Makram Khoury
Nasir Hamid
Olivia Williams
Sharon Golban
John Wood
Kardinal Pesci
Ian McNeice
Dr. Sproul
Produsenter
Rudy Cohen
Produsent
Mark Damon
Sjefsprodusent
Limor Diamant
Medprodusent
Moshe Diamant
Medprodusent
Diane Isaacs
Sjefsprodusent
Nathalie Kassirer
Medprodusent
Werner Koenig
Sjefsprodusent
Annet
Allan Starski
Produksjonsdesign
Serge Colbert
Komponist
Vilmos Zsigmond
Cinematografi
Alain Jakubowicz
Redigering

Lignende filmer

Anmeldelser

Hva om troen var forgjeves?

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

En interessant historie som kanksje kunne ha utspilt seg i virkeligheten. Lurer på hvilke reaksjoner en slik oppdagelse ville vakt, spesielt blandt kristne. Ville de gått til angrep mot noe slikt, ville de falt vekk fra troen, eller ville de vokst seg sterkere i sin overbevisning og forhold til Jesus og vært beredt på at noe slik faktisk kunne skjedd i denne endens tid vi lever i? Filmen er såvidt borti dette også! Slike tanker kan oppstå når man ser denne filmen der Antonio Banderas spiller en katolsk prest med en sterk tro på Bibelen og Gud. Vi får et innblikk i hvorfor akkurat han får i oppgave å bli med på en arkeologisk reise der kristendommen som religion står på spill. Hva om alt bare var basert på en løgn? Hva om alt bare var noe Jesu tilhengere diktet opp? Dette er spørsmål som kan dukke opp i løpet av filmen, men heldigvis så ender filmen godt og de fleste kristne kan vel puste lettet ut over at dette ikke ble noen antikristen film der man prøver å rakke ned på den kristne tro.



Hovedbudskapet i filmen kan settes i bibelverset Joh. 20:29 «Salige er de som ikke har sett, og likevel tror.» Filmen handler om å tro når det mest utenkelige står på spill, å tro og ikke la troen svikte selv når alt skulle tilsi at den burde det.

Filmen tar for seg hendelsen fra en katolsk side, og samtidig på en ganske sunn måte der hovedpersonen i filmen virker å ha en ganske solid tro. Det blir også nevnt sentrale og sterke bibelvers. Vi ser ingen glimt til noe Mariadyrkelse, som jo er en positiv side med filmen som like godt kunne ha vært fra et protestantisk ståsted. Filmen tar også et lite oppgjør med kirken som en institusjon!



Filmen inneholder fin overblikksfotografering av Jerusalem, men når det er sagt så skuffer noe av den generelle fotograferingen og skuespillet skrenter innimellom. Bildet er helt OK, men kunne vært noe bedre. Filmen har noe klisjéhandling til tider som f.eks. å sette inn noen bad guys inn i det hele som også vil ha tak i dette liket og ha noe stort i tankene angående det.



The Body er en film der tro og vitenskap går hånd i hånd, og der troen spesielt må kjempe for livet for å oppklare funnet av dette mystiske og velkjente liket som kan tyde på katastrofe hvis det ikke finner sted en nøytral og god forklaring på det hele. Dette blir en intens kamp om å overleve og ikke gi ut informasjon før man vet det man burde vite. Selv om filmen har et katolskt preg over seg så er rollefiguren til Antonio Banderas en inspirasjonskilde til tro. Ta gjerne en titt på denne filmen og følg med i denne interessante thrilleren som kanskje også vil være med å hjelpe din tro. Det som spesielt utmerker seg i filmen og skiller den fra mange andre katolske filmer er den enorme tro og tillitt Matt(Banderas) har til Gud, selv om han har sine tvile perioder i filmen, så nekter han å gi opp, før han finner sannheten, for den vil sette fri. En helt grei film for den som skulle vært interessert. Basert på en roman av Richard Sapir.
4 av 7 - -
0.56 sekunder