Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Shadow of the Sword (2005)

Mot slutten av det turbulente 1500-tallet raser inkvisisjonen mot de såkalte kjetterne. Når krigshelten Martin(Coster-Waldau) vender tilbake fra slagmarken finner han sin gamle hjemby i oppløsningstilstand. Bestevennen Georg(McDonald) er dypt involvert i presteskapet som fører en beinhard politikk mot alle som tenker annerledes, og når den lokale bøddelen dør, trenger kirken en ny mann bak sverdet. Martin er den perfekte etterfølgeren, men når han faller for bøddelens spirituelle og frittenkende datter Anna(Griffith), havner han i kryssilden mellom de han tjener og den han elsker. Samtidig skalerer jakten på de urettferdige. Bålene er tent og hodene kommer til å rulle.

Vurdering

3.67 av 2 stemmer

Fakta

1t 44min
The Headsman
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Simon Aeby
Forfattere
Steve Attridge
Manusforfatter
Susanne Freund
Manusforfatter
Skuespillere
Steven Berkoff
Inkvisitor
John Shrapnel
Erkebiskop
Richard Durden
Anabaptist
Michael Mendl
Veit
Patrick Godfrey
Bertram
Anastasia Griffith
Anna
Julie Cox
Margaretha
Produsenter
Mike Downey
Medprodusent
Sam Taylor
Medprodusent
Helmut Grasser
Produsent
Marcel Hoehm
Medprodusent
Sam Lavender
Medprodusent
Péter Miskolczi
Medprodusent
Zorana Piggott
Medprodusent
Peter Rommel
Medprodusent
Claude Waringo
Medprodusent
Annet
Matthias Weber
Komponist
Vladimír Smutný
Cinematografi
Karin Hartusch
Redigering
Christoph Kanter
Produksjonsdesign

Lignende filmer

Anmeldelser

Godt laget, men ikke korrekt

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

Er det noe som filmskapere liker å spille på når det gjelder kirkehistorien, så er det våre folkelige ulærde oppfatninger av den, og her spiller de på alle strenger. Det er mye å hente fra, men det er også mye mer man kan dikte opp som er mye mer saftig. Det virker som at desto høyere opp i kirkehierarkiet man kommer, desto mer ond og mer korrupt er de. Kirken styrer med en hard hånd, har all makt og er noen slue ulver. Veldig karikert, og særlig på en film som denne. Her er det spedd i med en historie om en kjekk henretter(som gjør ham ”uren”) med alltid velkjemmet hår som har sympati for de virkelig ydmyke kristne, anabaptistene, som kirken velger å henrette. Anabaptistene er kanskje det eneste som blir noenlunde riktig karikert, men også der litt vel mye og ukorrekt siden det ikke tar opp hva kirken hadde i mot dem, annet enn at de levde som tilsynelatende perfekte kristne. Kirken på denne tiden nokk heller mer opptatt av å bekjempe den lære Luther hadde kommet med, framfor en liten gruppe anabaptister, men Martin Luther blir ikke så å si ikke nevnt.

Tross av at alt er karikaturer, overdrivelser og uhistorisk så er filmen godt laget, og det skal man vel kunne forvente ut ifra det relativt ok, litt lave budsjettet. Skuespillet er godt, spesialeffektene er ok, og kamera og det visuelle er vakkert. Det er en ganske detaljert sex scene i filmen, og ellers er det ikke spart med groteske virkemidler, og andre elementer som er forventet av en slik produksjon. Det er ingen direkte forsonende budskap i filmen heller selv om man kan hente noe ut ifra det budskap som anabaptistene ser ut til å representere, eller om man vil, så er det en holdning mot alt det vonde som er blitt gjort i kirkens navn samt deres dyrkelse av relikvier (men det også er stort sett dømmende).

Ja, det er en helt grei film med relativt ukjente skuespillere, men den falt ikke i smak hos meg selv om den var spennende og underholdende. Det er bare ikke det jeg greier å sette i kategorien ”en god film”, og ikke noe jeg anbefaler veldig annet enn til ren underholdning(for der er filmen ganske god).
3 av 7 - -

Jakten på kjetterne

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

«Shadow of the Sword», også kjent under «The Headsman», tar for seg Europas mørke historie der den katolske kirke preget store deler av samfunnet. Det var ikke plass for dem som tenkte annerledes. Handlingen foregår kort tid etter reformasjonstiden i Europa hvor vi ser at anabaptistene begynte å vokse frem og «true» samfunnet, og forfølgelsene som var nådesløse mot dem og henrettelsesmetodene som var grusomme, alt i regi av den katolske kirke.

Filmen tar for seg tiden rett etter Luther, og anabaptistenes kamp om å overleve. Filmen er blodig og grotesk og vi ser tydelig hvordan den katolske kirke i hovedsak var ute etter makt og posisjon i samfunnet. Det var ikke snakk om å leve utenfor kirken. Vi møter denne grusomme katolske siden med Georg, spilt av Peter McDonald, i spissen, så møter vi en mer nøytral side med Martin (Nikolaj Coster-Waldau) og Anna (Anastasia Griffith) der førstnevnte lever av å henrette fanger som har fått dødsstraffen over seg, mens på den andre siden har vi anabaptistene (mest synlige spilt av Richard Durden) som satte livet til for sin tro. Hvis man skal velge side så velger jeg anabaptistene som et tegn på ekte kristendom i denne filmen, der forfølgelsen (2.Tim.3:12) har en sentral rolle. Det er de som først og fremst viser glimt av et kristent budskap i filmen, men hvis man ikke er troende og ønsker å se ting fra en mer nøytral side så vil man sikkert ta side med Martin og Anna som var mer nøytrale men kanskje litt mer forvirrede midt oppi det hele. En brutalt film med glimt av budskap om å holde fast på sin tro midt i kampens hete. Vi får høre en av anabaptistene si at Gud er over alt og ikke begrenset av kirkebygg eller katolsk presteskap. En slik uttalelse fører trøbbel med seg!

Når der er sagt så er dette en godt laget europeisk produksjon i lavbudsjettsklassen som klarer å få frem det virkelighetsnære og glimtvis klarer den å få et lite men godt Hollywoodpreg(kvalitetsmessig) over seg. Skuespillerne gjør det heller ikke så altfor dårlig selvom man innimellom hadde et ønske om å se ting skje på en litt annen måte. Bilde og lyd er heller ikke så mye å klage på og gir et godt preg over filmen.

En ganske grei film, med bl.a. noen dype voldssekvenser som ikke helt er egnet for de minste. Historien er litt rask på avtrekkeren innimellom, f.eks. så ser det ut som om Martin og Anna blir veldig fort kjent og innleder et forhold temmelig fort uten å tenke seg om. Men ellers sparer ikke filmen på kruttet og kjører på med det som gir filmen et dystert(tidsmessig) innblikk i Europas mørke forhistorie.
4.33 av 7 - -
0.36 sekunder