Registrer Logg inn

Kristenfilm.com

Johannesevangeliet (2003)

For aller første gang kommer The Gospel of John (Johannesevangeliet), en av de mest leste og avholdte bøkene i Bibelen, til live på skjermen i denne tre timer lange, episke spillefilmen. Den omfattende, ord for ord bearbeidelsen av American Bible Societys bibeloversettelse Good News Bible er skrevet av den berømte John Goldsmith (Paradise Found, Agnes Browne), regissert av den prisbelønte Philip Saville (The Life and Loves of a She-Devil), og har en skuespillerbesetning på over 2500. Dette fantastike teamet inkluderer den talentfulle Henry Ian Cusick som Jesus og den anerkjente skuespilleren Christopher Plummet som fortelleren. Filmen gjenskaper den bibelske æra i detalj, fra skildringen av templer og landsbyliv til det rike kostymedesignet, som er trofast mot perioden. Den uforglemmelige filmmusikken er komplett med tonene fra historike instrumenter.

Filmen er produsert av et prisbelønt kreativt team med veiledning fra et utvalg bestående av prominente teologi- og religionseksperter, og The Gospel of John har blitt en storslått og emosjonell reise, en tidløs fortelling om den tidlige kristendommens misjon.

The Gospel of John er dramatisk sterk og dristig, og gir et godt innblikk i livet til den mest innflytelsesrike personen i verdenshistorien. Opplev Jesus som lærer, rabbi, helbreder, en som gjør undre og en medlidende, kjærlig mann som snakker om sannheten og håpet om evig liv.

Vurdering

6.67 av 2 stemmer

Fakta

3t 1min
The Visual Bible: The Gospel of John
Språk: Engelsk

Medvirkende

Regissør
Philip Saville
Forfattere
John Goldsmith
Manusforfatter
Skuespillere
Michael Stevens
Skribent
Tim Progosh
Festens herre
Egidio Tari
Jesus tilhenger
Scott Handy
Johannes Døperen
George Camiller
Fariseer
Ashley Artus
Mann i mengden
Cedric Smith
Kaifas
Elliot Levey
Nathanael
Produsenter
Chris Chrisafis
Produsent
Sandy Pearl
Sjefsprodusent
Joel B. Michaels
Sjefsprodusent
Martin Katz
Sjefsprodusent
Garth H. Drabinsky
Produsent
Annet
Jeff Danna
Komponist
Miroslaw Baszak
Cinematografi
Don Taylor
Produksjonsdesign
Ron Wisman Jr.
Redigering
Michel Arcand
Redigering

Lignende filmer

Anmeldelser

Tro, klar og tydelig

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

”Johannesevangeliet” er en film som følger evangeliet ord for ord. Fortellerstemme der det er behov og skuespillerne som sier ting de som står skrevet at de sa, inkludert Jesus. Dette gjør at budskapet kommer fram helt nøyaktig slik det står skrevet, mens problemet er hvordan man får det til å bli en helhet og sammenheng slik at det kan presenteres i en film. Dette greier filmskaperne utrolig godt slik at filmen blir en helhet og det er sammenheng, samtidig som man får tid til å vise det visuelt. I det visuelle er det gjort mer opp til skaperne å ta friheter og skrive inn tolkninger av historien, og også her er de tro mot historien og hvordan det antageligvis var og kunne ha vært.



”Johannesevangeliet” er ellers en visuell perle av god kvalitet og gir et godt kreativt og kunstnerisk inntrykk. Skuespillet sammen med dette gjør filmen komplett. Det som jeg synes er utrolig bra er at alle stemmer er så klare og tydelige og blir framsagt med autoritet og troverdighet. Sånn sett så er det en av de aller beste Jesusfilmene, men det er også moderne og tiltalende til dagens mennesker og tilfredsstiller dagens krav til språk og kvalitet.



Det tar 3 timer å lese Johannesvangeliet, og denne filmen er en utmerket måte å gjøre det på samtidig som man får visualisert historien for seg. Den tar med alt i evangeliet. Det kan være en hjelp på mange steder når man får se sammenhengen ordene kunne blitt sagt i eller bare for å få visualisert historien. Er det en Jesusfilm jeg må anbefale mest hvis jeg blir spurt så må det neste være denne, selv om der finnes utrolig mange gode Jesusfilmer.
7 av 7 - -

Veldig balansert og troverdig

Kvalitet
Budskap
Personlig syn

En veldig god og inspirerende ord for ord filmatisering av Johannesevangeliet. Denne går i samme bane som ”Levende Bibel: Metteusevangeliet” og ”Levende Bibel: Apostlenes gjerninger” men er noen hakk bedre både skuespillermessig og kvalitetsmessig generelt. Christopher Plummer, kjent fra bl.a. ”The Sound of Music”, hører vi som fortellerstemmen, mens Henry Ian Cusick, kjent fra TV-serien ”Lost” ser vi i rollen som en jordnær og balansert Jesus.



Denne følger Johannesevangeliet til punkt og prikke med en troverdig tilrettelegging av Boken noe jeg savnet i Matteusevangeliet versjonen fra 1994. Selv om Jesus kan se noe ruskete ut i denne så gir den oss et balansert og godt preg av hvem Jesus kunne ha vært mens han levde her på jorden.

Vi kan spesielt legge merke til hvordan Johannesevangeliet bærer preg av det å få tak i Sannheten og Tro på Den, noe som blir ekstra mye vektlagt her, og dette evangeliet er et evangelium spesielt skrevet for å overbevise mennesker om at Jesus er den Han sier seg selv å være!

Det virker også som om Johannesevangeliet er noen hakk lettere å feste til film enn Matteusevangeliet var, noe man kan merke seg hvis man legger merke til hvordan det hele er blitt tilrettelagt utifra Bibelen.

Filmen har også ganske mye dialog og ganske lange taler av Jesus, men dette blir ganske så inspirerende og autoritært ved hjelp av et veldig godt og troverdig skuespill, sånn at man slipper å kjede seg. Den tar oss også med på tilbakeblikk til Jesu tidligere tjeneste for å bekrefte det Han taler om i filmen.



Filmen portretterer en av de beste Jesus figurene gjennom tidene og skuespillet er på topp samtidig som det omtrent ikke er noe å utsette på musikk, kulisser og bilde. Jeg savnet vershenvisningene nederst i høyre hjørne noe Matteusversjonen gav, men det er egentlig uten betydning når filmen er så storartet som den er!

Når Jesus metter de 5000 så får vi et klipp av hele folkemengden som er spredd rundt omkring og man kan få et mer realistisk bilde av det hele, samtidig kan man merke seg at det er trikset litt her for å få det til og man kunne ha fått det enda mektigere fram, men det er en bagatell som fort overses med det resterende filmen har å by på. Filmen er ikke like blodig som ”The Passion of the Christ” som kom på kinoer året etter, men denne har andre sider som flere andre Jesusfilmer mangler.



Denne går nok opp blant mine Jesusfilmfavoritter og er nok en av de bedre Jesusfilmene som er laget. Filmen har dessverre ikke fått den oppmerksomheten som den har fortjent og selv om den ikke har de aller mest kjente skuespillerne så imponerer denne, rett og slett. En film som spesielt passer for dem som kanskje ikke har en så stor iver etter å lese Bibelen som de burde. Kanskje denne vil være med å forandre den holdningen?
6.33 av 7 - -
0.51 sekunder